Geplaatst op: 11-03-2016
Auteur: Diana Korteweg Maris en Carin van Berkel
CELTH en ANWB

De ANWB wil leden geluk bieden tijdens dagjes uit

De ANWB wil leden geluk bieden tijdens dagjes uit
Foto: Shutterstock
Diana Korteweg Maris (CELTH) en Carin van Berkel (ANWB) schreven in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 over geluksmomenten tijdens dagjes uit. In dit verkennende onderzoek zijn vier clusters van variabelen gedefinieerd die de geluksmomenten tijdens een dagje uit lijken te beïnvloeden.

In de afgelopen jaren heeft de ANWB veel aandacht besteed aan het domein vrije tijd, naast de alom bekende activiteiten op het vlak van verkeer en vervoer. De ANWB vindt het belangrijk dat haar leden optimaal kunnen genieten van een dagje uit en wil daarom inzicht verkrijgen in de aspecten die een dagje uit bijzonder maken voor leden. Hiervoor is de ANWB een samenwerking aangegaan met CELTH. Samen hebben zij in 2014 een verkennend onderzoek uitgevoerd naar geluksmomenten tijdens dagjes uit: welke zaken dragen nu bij aan het ervaren van zulke geluksmomenten?

Aanpak

Het onderzoek startte met een verkenning van de internationale, wetenschappelijke literatuur, om de bestaande kennis over geluksmomenten tijdens vakanties en vrije tijd in beeld te brengen. Hieruit bleek dat geluksmomenten vaak worden beïnvloed door factoren als sociale interactie, iets nieuws, persoonlijkheid, lichamelijke inspanning, geestelijke ontspanning en storytelling. De vraag was of deze factoren ook gelden voor geluksmomenten tijdens dagjes uit van Nederlanders. Om dit te onderzoeken werd een twintigtal ongestructureerde interviews met ANWB leden afgenomen, binnen enkele dagen nadat zij een dagje uit hadden ondernomen. In deze interviews werd een narratieve aanpak gehanteerd; de respondenten werden gevraagd om hun dagje uit zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven, van vertrek tot thuiskomst. Hierbij werd ingezoomd op opvallende momenten, achterliggende gedachten, verbanden en emoties. Zo ontstond een rijk beeld van de belevenissen tijdens een dagje uit.


Uitkomsten

De resultaten zijn geanalyseerd en bediscussieerd in werksessies met medewerkers van de ANWB en CELTH. Op deze wijze zijn vier clusters van variabelen gedefinieerd die het geluk tijdens een dagje uit lijken te beïnvloeden. Deze vier clusters komen grotendeels overeen met thema’s die reeds beschreven werden in de wetenschappelijke literatuur en thema’s genoemd door werkveldpartners. De clusters an sich zijn dan ook niet heel verrassend. Binnen deze clusters zijn echter nuances gevonden die wel nieuw zijn voor de onderzoekers en die handvatten bieden voor aanbieders van dagjes uit.


  • Samen verbonden
    Zoals reeds naar aanleiding van de literatuur werd verwacht, is ´samen verbonden´ één van de belangrijkste clusters van variabelen als het gaat om het gevoel van geluk tijdens een dagje uit. Het cluster kent meerdere aspecten. Het gaat vooral om de interactie binnen het gezelschap waarmee je een dagje uit bent: het gezin (en dan het liefst het volledige gezin), vrienden of mensen met dezelfde interesse. Op deze manier kan de ervaring gedeeld worden met anderen. De gezelligheid en sfeer onderling zijn hierbij heel belangrijk. Als er iets nieuws te leren valt, kan dit de interactie binnen de groep versterken. Hierbij is het belangrijk dat zowel kinderen als ouders/volwassenen nieuwe dingen kunnen leren, op verschillende niveaus. En ook eigen kennis en verhalen kunnen dan worden overgebracht. De interactie met onbekenden speelt een kleinere rol, maar is toch ook een variabele voor geluk. Dan is er het gevoel dat men met gelijkgestemden is, er ontstaat saamhorigheid. Dat korte contact versterkt het geluk, zonder dat er de behoefte is dit contact te verlengen en elkaar echt te leren kennen.

  • Beleving en verwondering
    Beleving is één van de meest voorkomende begrippen in de vrijetijdseconomie en natuurlijk ontbreekt het ook niet in deze analyse. Samen met verwondering vormt beleving het tweede cluster van factoren dat het geluk en de betekenis tijdens een dagje uit in belangrijke mate beïnvloedt.
    Verwondering ontstaat onder anderen door verrassing, zoals onverwachte gebeurtenissen, onverwachte uitzichten in een landschap. Verwondering ontstaat ook door esthetiek, dingen die men bijzonder mooi vindt, zoals gebouwen, een landschap of muziek. Iets nieuws draagt ook bij aan het ervaren van verwondering. Denk aan het krijgen van nieuwe informatie, het ervaren van nieuwe sensaties, het opdoen van nieuwe contacten of het aanleren van nieuwe vaardigheden. Hierbij speelt ook zelf doen een rol, op die manier wordt ‘het nieuwe’ intenser beleefd.
    Zoals we eigenlijk wel weten, worden belevingen enorm versterkt door verhalen. Verhalen helpen ook om de beleving langer vast te houden, op deze manier worden de ervaringen beter onthouden en duurt de beleving ook thuis nog voort. Bij beleving speelt ook nostalgie een bijzondere rol: soms zijn het hele kleine dingen die herinneringen oproepen en daarmee de beleving enorm versterken. Het delen van eigen verhalen en herinneringen leidt vaak tot meer interactie binnen het gezelschap.

  • Vrij en ontspannen
    Uit de onderzoeksliteratuur blijkt dat op dagen met meer geestelijke ontspanning ook meer geluk wordt ervaren. In de interviews is bevestigd dat het gevoel van vrij zijn en ontspanning één van de belangrijkste clusters van variabelen is voor het gevoel van geluk tijdens een dagje uit.
    Men kan pas echt ontspannen als men het gevoel heeft vrij te zijn. Bijvoorbeeld vrij van zorgen. Voor ouders met kinderen ontstaat hier een spanningsveld: ouders bekommeren zich om de veiligheid en het plezier van hun kinderen en ervaren daardoor vrijheid en ontspanning op een andere manier. Vrij betekent ook de tijd hebben: zonder tijdsdruk genieten en de beleving laten bezinken, zonder haast eten en drinken.
    Ten slotte betekent vrijheid ook het niet ervaren van beperkingen: mensen met een beperking willen hiermee niet geconfronteerd worden tijdens hun dagje uit. Dus men wil zich zonder moeite kunnen voortbewegen, voldoende rustplaatsen hebben en zonder veel omwegen toegang hebben tot horeca of sanitair.

  • Randvoorwaardelijk: Onbezorgd
    Hiervoor zijn drie clusters beschreven met variabelen die het geluk tijdens een dagje uit in grote mate beïnvloeden. Randvoorwaardelijk is het cluster Onbezorgd. Ook dit cluster kent een groot aantal verschillende elementen, die één ding gemeen hebben: ieder voor zich veroorzaken zij niet direct het geluk tijdens een dagje uit, maar deze variabelen hebben een grote invloed op de mate waarin geluk wordt ervaren: wanneer zij positief worden ervaren, dan versterken zij het geluk; negatieve ervaringen zetten een domper op het geluk.Eén van die elementen betreft de kosten: bezoekers zijn zich zeer bewust van de kosten van een dagje uit en er wordt volop gebruik gemaakt van allerlei voordeelacties. Wanneer men het gevoel heeft dat men een ‘goede deal’ heeft, dan draagt dat bij aan onbezorgd genieten en zal men gedurende de dag eerder geneigd zijn zichzelf te trakteren op iets extra’s. De toon van de dag wordt dus gezet door de kosten. Andere elementen die een rol spelen zijn bijvoorbeeld het weer en verkeer. Voor al deze elementen geldt dat verwachtingen en het managen van verwachtingen een grote rol spelen in de mate waarin het geluk beïnvloed wordt. Met name de informatievoorziening kan daar een positieve bijdrage aan leveren.


Dan de factor gastvrijheid. Voor de onderzoekers waren deze uitkomsten het meest verrassend. Gastvrijheid staat weliswaar centraal in de sector, maar kwam niet expliciet naar voren in de analyse van de resultaten. Blijkbaar is gastvrijheid an sich niet bepalend voor het ervaren van geluksmomenten. Gastvrijheid en persoonlijk contact met medewerkers wordt wel ervaren als ‘ontzorgen’, waardoor men onbezorgd van het uitje kan genieten. En een gebrek aan gastvrijheid zet een nadrukkelijke domper op het ervaren van geluksmomenten. Al met al speelt gastvrijheid een belangrijke rol in de waardering van een dagje uit en is het een randvoorwaarde voor het ervaren van geluksmomenten.


Op naar een 'gelukskompas

In dit verkennende onderzoek zijn vier clusters van variabelen gedefinieerd die de geluksmomenten tijdens een dagje uit lijken te beïnvloeden. De ANWB en CELTH zijn van mening dat deze clusters de bouwstenen zijn voor een ‘gelukskompas’ waarmee aanbieders van dagjes uit het geluk van hun bezoekers kunnen vergroten.

De indruk bestaat dat aanbieders van dagjes uit hun aandacht overwegend richten op de aspecten die vallen onder het cluster ‘Beleven en verwonderen’ en het randvoorwaardelijke cluster ‘Onbezorgd’. Denk bijvoorbeeld aan de vele voordeelacties in de branche. Maar er liggen ook volop kansen voor aanbieders om in te zetten op de clusters ‘Samen verbonden’ en ‘Vrij en ontspannen’ en op die manier geluksmomenten te creëren voor bezoekers.

Denk bij ‘Samen verbonden’ bijvoorbeeld aan attracties en activiteiten waarin je dingen als vanzelf samen doet. Zoals speeltoestellen waarvoor kinderen moeten samenwerken. Samen verbonden kun je ook stimuleren door ouders of grootouders zelf gids te laten zijn in een museum of park. Nostalgie en eigen herinneringen, gecombineerd met algemene informatie die door de aanbieder wordt aangereikt, creëren een heel bijzondere interactie binnen het gezelschap waarmee je een dagje uit bent. Goed voor het familiegevoel: mijn opa weet alles!


De ANWB en CELTH willen deze bouwstenen in nauwe samenwerking met aanbieders van dagjes uit uitwerken tot een daadwerkelijk ‘gelukskompas’, met daarbij concrete handvatten voor hun bedrijfsvoering.


Auteurs:

Diana Korteweg Maris, coördinator taskforce "Consument van morgen”, CELTH en Carin van Berkel, manager vrije tijd, ANWB


Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Diana Korteweg Maris, d.kortewegmaris@celth.nl

Trefwoorden: dagrecreatie, dagtochten, geluk

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...