Geplaatst op: 17-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Veel meer Nederlanders in voorjaar naar Denemarken

Veel meer Nederlanders in voorjaar naar Denemarken
Steeds meer Nederlandse gezinnen gaan in de meivakantie naar Denemarken. Ze verblijven dan vooral in vakantiewoningen. VisitDenmark zag bij deze verblijfsvorm in april-mei 2015 een stijging van 33% ten opzichte van 2014, in totaal zo'n 165.000 overnachtingen. En volgens verschillende reisorganisaties zet deze trend zich dit jaar voort.


Mette Carlsen, interim-directeur van VisitDenmark Nederland: "Vorig jaar kregen we in de meivakantie telefoontjes uit de Deense toerismesector met de vraag waar al die Nederlanders toch vandaan kwamen. Nu zien we dat ook heel duidelijk terug in de overnachtingscijfers, vooral bij de vakantiewoningen." De Deense vakantieparken hadden in april-mei 2015 in totaal circa 35.000 Nederlandse overnachtingen, een stijging van 94% ten opzichte van 2014. Bij de particuliere vakantiehuizen werden in totaal zo'n 130.000 overnachtingen van Nederlandse gasten geregistreerd, een toename van 23%. Denemarken telt tientallen vakantieparken en duizenden particuliere vakantiehuizen, veelal gelegen aan de kust van het eilandenrijk.


Waarom is Denemarken populair bij Nederlanders?

Behalve ruimte en kwaliteit zijn reisafstand, laagseizoenprijzen en attracties belangrijke factoren in het beslissingsproces. Familiepark LEGOLAND® is voor veel Nederlandse gezinnen een must in de meivakantie. Maar ook kamperen in deze periode van het jaar is steeds meer in trek. Deense campings komen dit jaar zelfs met aanbiedingen speciaal voor de Nederlandse meivakantie.


Veel firsttimers

"Wij zien dat er steeds meer geboekt wordt door mensen die voor de eerste keer naar Denemarken gaan" stelt Alberta Lub-Drenth, directeur van Dansk.nl, de Denemarken Vakantiespecialist. "Ook drie generaties in één huis komt steeds vaker voor, zeker in de meivakantie. Het zijn vooral de luxere vakantiehuizen die bij ons worden geboekt en de vraag naar vakantiehuizen aan het water neemt toe."


Individuele wellness populair

Brigitte Rennen, marketing manager bij NOVASOL Vakantiehuizen: "Wij zien een flinke stijging in de boekingen naar Denemarken. Wat bij ons voornamelijk heel goed wordt geboekt zijn de sauna vakantiehuizen, gevolgd door de spa vakantiehuizen."


LEGOLAND absolute winnaar

Eric Serrarens, manager sales en distributie van Pharos Reizen: "De 6-daagse korte vakantie naar Bork Havn aan de Deense westkust en de 12-daagse rondreis 'Tem de Draak' scoren momenteel goed in de meivakantie. LEGOLAND Billund blijft de absolute winnaar." Loes Knoop, product manager Denemarken bij Buro Scanbrit: "Wij zien een stijging in het aantal boekingen voor de meivakantie naar Denemarken. Populair dit jaar zijn korte vakanties met verblijf in vakantiewoningen. En LEGOLAND Billund doet het erg goed."


Deense regio's Zuidoost-Jutland en Noordwest-Funen nummer 1

Tamara Visser van Vakantiepartner Denemarken: "De Deense regio's Zuidoost-Jutland en Noordwest-Funen blijven bij ons op nummer één staan. De korte reisafstand vanuit Nederland en de ligging nabij LEGOLAND zullen hier ongetwijfeld een rol bij spelen. Wellicht dat het nieuwe Brugwandelen in Middelfart vorig jaar ook heeft bijgedragen, want dat is natuurlijk een unieke belevenis."

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, denemarken

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...