Geplaatst op: 17-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Veel meer Nederlanders in voorjaar naar Denemarken

Veel meer Nederlanders in voorjaar naar Denemarken
Steeds meer Nederlandse gezinnen gaan in de meivakantie naar Denemarken. Ze verblijven dan vooral in vakantiewoningen. VisitDenmark zag bij deze verblijfsvorm in april-mei 2015 een stijging van 33% ten opzichte van 2014, in totaal zo'n 165.000 overnachtingen. En volgens verschillende reisorganisaties zet deze trend zich dit jaar voort.


Mette Carlsen, interim-directeur van VisitDenmark Nederland: "Vorig jaar kregen we in de meivakantie telefoontjes uit de Deense toerismesector met de vraag waar al die Nederlanders toch vandaan kwamen. Nu zien we dat ook heel duidelijk terug in de overnachtingscijfers, vooral bij de vakantiewoningen." De Deense vakantieparken hadden in april-mei 2015 in totaal circa 35.000 Nederlandse overnachtingen, een stijging van 94% ten opzichte van 2014. Bij de particuliere vakantiehuizen werden in totaal zo'n 130.000 overnachtingen van Nederlandse gasten geregistreerd, een toename van 23%. Denemarken telt tientallen vakantieparken en duizenden particuliere vakantiehuizen, veelal gelegen aan de kust van het eilandenrijk.


Waarom is Denemarken populair bij Nederlanders?

Behalve ruimte en kwaliteit zijn reisafstand, laagseizoenprijzen en attracties belangrijke factoren in het beslissingsproces. Familiepark LEGOLAND® is voor veel Nederlandse gezinnen een must in de meivakantie. Maar ook kamperen in deze periode van het jaar is steeds meer in trek. Deense campings komen dit jaar zelfs met aanbiedingen speciaal voor de Nederlandse meivakantie.


Veel firsttimers

"Wij zien dat er steeds meer geboekt wordt door mensen die voor de eerste keer naar Denemarken gaan" stelt Alberta Lub-Drenth, directeur van Dansk.nl, de Denemarken Vakantiespecialist. "Ook drie generaties in één huis komt steeds vaker voor, zeker in de meivakantie. Het zijn vooral de luxere vakantiehuizen die bij ons worden geboekt en de vraag naar vakantiehuizen aan het water neemt toe."


Individuele wellness populair

Brigitte Rennen, marketing manager bij NOVASOL Vakantiehuizen: "Wij zien een flinke stijging in de boekingen naar Denemarken. Wat bij ons voornamelijk heel goed wordt geboekt zijn de sauna vakantiehuizen, gevolgd door de spa vakantiehuizen."


LEGOLAND absolute winnaar

Eric Serrarens, manager sales en distributie van Pharos Reizen: "De 6-daagse korte vakantie naar Bork Havn aan de Deense westkust en de 12-daagse rondreis 'Tem de Draak' scoren momenteel goed in de meivakantie. LEGOLAND Billund blijft de absolute winnaar." Loes Knoop, product manager Denemarken bij Buro Scanbrit: "Wij zien een stijging in het aantal boekingen voor de meivakantie naar Denemarken. Populair dit jaar zijn korte vakanties met verblijf in vakantiewoningen. En LEGOLAND Billund doet het erg goed."


Deense regio's Zuidoost-Jutland en Noordwest-Funen nummer 1

Tamara Visser van Vakantiepartner Denemarken: "De Deense regio's Zuidoost-Jutland en Noordwest-Funen blijven bij ons op nummer één staan. De korte reisafstand vanuit Nederland en de ligging nabij LEGOLAND zullen hier ongetwijfeld een rol bij spelen. Wellicht dat het nieuwe Brugwandelen in Middelfart vorig jaar ook heeft bijgedragen, want dat is natuurlijk een unieke belevenis."

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, denemarken

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...