Toerisme Limburg heeft een uitgekiende kinderstrategie
Samen met Studio 100 en een aantal toeristische partners lanceert Toerisme Limburg een vertel- en kleurboek dat een aantal gezinsvriendelijke toppers van de provincie creatief in de kijker zet. Hans Bourlon, CEO van Studio 100, overhandigde in Plopsa Indoor het allereerste exemplaar aan Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed én voorzitter van Toerisme Limburg vzw. "Gezinnen met kinderen bieden nog veel toeristisch potentieel. We willen het kindvriendelijke karakter van Limburg extra belichten, onder andere via deze samenwerking met Studio 100”, aldus Igor Philtjens.
Kindvriendelijk karakter meer in de kijker
Limburg werkt al jaren aan de ontwikkeling van een kindvriendelijke bestemming. De Vlaamse provincie beschikt over veel vakantieparken, indoor speelpaleizen, speelbossen, themaparken, subtropische zwemparadijzen en een blotevoetenpad. Steeds meer musea pakken uit met speciale kinderroutes en kids proof workshops. De provincie wil dit kindvriendelijke karakter extra in de kijker plaatsen en gelijk de Limburgse toeristische ondernemers helpen om gerichter in te spelen op de wensen van kinderen en gezinnen.
Provincie wil ondernemers helpen
Igor Philtjens: "Gezinnen zijn een grote doelgroep met veel potentieel. Toeristische ondernemers die graag meer op gezinnen willen inspelen, bieden we graag een helpende hand. Dat doen we door onze provincie te profileren als een kindvriendelijke bestemming en door de ondernemers gerichte tips te geven die ze eenvoudig zelf in de praktijk kunnen toepassen.” Om de kindvriendelijke tips meteen in de praktijk om te zetten, bezorgen we de kleurboeken aan de Limburgse logies. Zo inspireren we ouders en kinderen ter plaatse om de kindvriendelijke attracties en bestemmingen te bezoeken. Een kruisbestuiving waar alle partijen voordeel uit halen”, vertelt Igor Philtjens.
300.000 boeken verspreid
In de Limburg Vakantiegids kregen alle kindvriendelijke attracties een opvallend icoon en waren er doepagina’s voor kinderen. En nu is er een vertel- en kleurboek dat Toerisme Limburg samen met Studio 100 ontwikkelde. Het boek koppelt de Studio 100-helden aan gezinsvriendelijke Limburgse toppers. Het verschijnt op 22 maart gratis bij tijdschrift Dag Allemaal in een oplage van 300.000 exemplaren. "Zo bereiken we in één klap meer dan 300.000 Vlaamse gezinnen. Die maken op een originele manier kennis met een aantal kindvriendelijke toppers van onze provincie: de meisjes van K3 die door het water fietsen op het fietsroutenetwerk, Maya de Bij tussen de bloesems in Sint-Truiden, Kabouter Plop in de speelbossen van Bosland, Mega Mindy in de mijngebouwen van Beringen, Piet Piraat op schattenzoektocht in Bosland, Samson en Gert in het Nationaal Park Hoge Kempen… De ‘kleurrijke’ avonturen van hun favoriete Studio 100-helden in Limburg maken de kinderen enthousiast om naar hier te komen.
Inspiratiegids voor ondernemers
Ondernemers in de logiessector worden geholpen met de inspiratiegids 'Kinderen Welkom' van Toerisme Vlaanderen en Horeca Vlaanderen. Toerisme Limburg ondersteunt dit initiatief en verdeelt de gids onder de Limburgse logies. Igor Philtjens: "De inspiratiegids focust op vijf aspecten van logies: het onthaal, de kamervoorzieningen, eten en drinken, speelmogelijkheden en informatie op maat van de kinderen. Met de tips kunnen de Limburgse logies concreet aan de slag. Soms maken kleine ingrepen voor families al een groot verschil. Dat is belangrijk. Want als de kinderen zich amuseren, zijn ook de ouders en grootouders tevreden. En keren ze naar Limburg terug.”