Geplaatst op: 22-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme weer belangrijker voor wereldeconomie en werkgelegenheid

Toerisme weer belangrijker voor wereldeconomie en werkgelegenheid
Toerisme heeft in 2015 wereldwijd voor 7,2 miljoen extra banen gezorgd. In totaal werd 7,2 biljoen dollar in toerisme verdiend, een groei van 3,1%. De schrijft de World Travel & Tourism Council in haar Economic Impact Report 2016. Voor 2016 verwacht het WTTC een zesde jaar van groei op rij die op 3,5% wordt geschat.


"Ondanks de onzekere economische omstandigheden en andere uitdagingen waarvoor toerisme zich gesteld zag, is de sector met 3,1% gegroeid wat resulteerde in een bijdrage van 9,8% aan het wereldwijde bbp”, zei president en CEO van de WTTC David Scowsill bij de presentatie van de cijfers. Een op de elf banen ter wereld is het gevolg toerisme. In totaal zorgt de sector voor 284 miljoen banen. "Toerisme heeft op zijn veerkracht bewezen”, vervolgt Scowsill. "Terroristische aanslagen, epidemieën, valutaschommelingen en geopolitieke uitdagingen hebben op lokale of regionale schaal invloed op het toerisme maar op mondiaal niveau blijft toerisme sterk presteren.”



Groei in Europa beneden gemiddelde

Alle regio's in de wereld droegen bij aan de groei van de totale toerismebijdrage aan het bbp in 2015. Europa presteerde met een groei van 2,5% beneden het gemiddelde (3,1%). Zuidoost-Azië was de snelst groeiende regio met een groeiende bijdrage van 7,9%, gevolgd door Zuid-Azië, dat 7,4% groeide. In het Midden-Oosten groeide de bijdrage van toerisme aan het bbp met 5,9%, het Caribisch gebied met 5,1%, Sub-Sahara Afrika met 3,3%, Noord-Amerika met 3,1%, Zuidoost-Azië met 2,1%, Latijns-Amerika met 1,5% en Noord-Afrika met 1,4%.


Olie-exporterende landen maken succesvol switch naar toerisme

Het valt de WTTC op dat diverse olieproducerende landen succesvol de omslag maken naar toerisme. Lage olieprijzen hebben een positief effect op reizen en toerisme omdat de kosten voor autorijden en vliegtickets dalen. Dit is met name het geval voor consumenten in de ontwikkelde wereld, waaronder olie-importerende landen.Voor olie-exporterende landen is een lage olieprijs niet gunstig maar zij kunnen dat in hun voordeel gebruiken door te kiezen voor de ontwikkeling van het toerisme. Deze landen zijn juist door lage olieprijzen en een toename van het besteedbaar inkomen veel bereikbaarder geworden. Succesvolle voorbeelden zijn de Arabische Emiraten, Qatar, Azerbeidzjan en Columbia die de bijdrage van toerisme aan het bbp sterk zagen groeien.


Sterke groei uitgaand Chinees toerisme

Andere opvallende ontwikkeling is de sterke groei van het uitgaand Chinees toerisme. De internationale bestedingen van Chinese toeristen groeide in 2015 met maar liefst 53%. Chinezen gaven vorig jaar 215 miljard euro uit aan uitgaand toerisme. Van die groei profiteerde vooral Europa en Oceanië. Buurlanden als Hong Kong, Macau en Taiwan zagen minder Chinese toeristen. Het inkomend toerisme naar China vertoonde met 3% een wat gematigder groeitempo. In China werken 65 miljoen mensen in toerisme, 8,4% van alle banen.



Link: http://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic%20impact%20research/2016%20documents/economic%20impact%20summary%202016_a4%20web.pdf
Trefwoorden: toerisme, economische betekenis, werkgelegenheid

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...