Geplaatst op: 22-03-2016

Rabobank: Groei in horeca en recreatie zet door

Rabobank: Groei in horeca en recreatie zet door
In 2016 zet het economische herstel zich voort en nagenoeg alle Nederlandse bedrijfssectoren zullen naar verwachting groeien. Volumegroei in de sector is echter geen garantie voor succes voor ondernemers, zo blijkt uit de Sectorprognoses 2016 die de Rabobank vandaag publiceert.

De sectoren die het meest profiteren zijn de zakelijke dienstverlening, de bouw en de horeca en recreatie, waarvoor de Rabobank respectievelijk 4,2%, 4,0% en 3,0% volumegroei verwacht in 2016. De automotive kent als enige sector een krimp (-1,0%) na de fiscaal gedreven opleving vorig jaar.



Horeca en recreatie

Na een uitstekend verlopen 2015 zal ook 2016 een goed jaar worden voor de horeca en recreatie. De groei zakt wel wat in met +3,0%. De sector groeit door toedoen van de aantrekkende economie, wat zich vertaalt naar hogere bestedingen door zowel particuliere als zakelijke doelgroepen.


Nederland Leisureland

Nederland als bestemmingsland kent ook een toenemende populariteit. Jaar in jaar uit groeit het internationaal toerisme en Nederland is een van de hotspots voor internationale toeristen. Nederland ontwikkelt zich in toenemende mate tot 'leisureland' waar wonen, werken en winkelen niet meer zonder goede horeca- en belevingsconcepten kunnen.


Concentratie van de groei

Enige nuance is noodzakelijk: de groei concentreert zich met name in de toeristische en economisch sterke gebieden rondom Amsterdam, de Randstad en de kustgebieden. Tegelijkertijd volgen consumententrends elkaar zo snel op, dat wat vandaag 'in' is, morgen weer uit kan zijn. De levenscyclus van producten en concepten staat flink onder druk. Tel daar de toenemende concurrentie bij op, ook vanuit branchevreemde partijen zoals supermarkten en AirBnB. Dit alles leidt tot een uitdagend speelveld.


Sectorontwikkelingen, (volumemutaties per sector % j-o-j)


2014

2015

2016





Industrie

1,8

1,7

2,0

Bouw

3,2

8,2

4,0

Automotive

-2,4

3,0

-1,0

Groothandel

3,2

2,8

2,6

Detailhandel

2,3

2,2

2,4

Horeca & Recreatie

4,0

3,8

3,0

Transport & Logistiek

1,9

1,5

1,8

Zakelijke Dienstverlening

3,6

5,2

4,2

Bron: CBS, Rabobank, maart 2016


Later meer over de specifieke ontwikkelingen in horeca en recreatie.......

Trefwoorden: omzet, ondernemen, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca, toekomstverwachtingen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...