Geplaatst op: 23-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Europese Commissie investeert in Van Gogh-samenwerking

Europese Commissie investeert in Van Gogh-samenwerking
Het themajaar rond Van Gogh krijgt een mooi internationaal vervolg dat ook door de Europese Commissie wordt erkend. Het samenwerkingsverband tussen toeristische promotie-organisaties en culturele instellingen uit Frankrijk, België, Nederland en Duitsland krijgen € 250.000 uit Europa om hun samenwerking uit te bouwen.


Ze waren deze week bij elkaar in ’s-Hertogenbosch voor de opstart van een nieuwe samenwerking. Met de financiering van Europa kijken de partners uit naar een structurele samenwerking tussen toeristische organisaties, culturele erfgoedinstellingen en musea rondom Van Gogh.


Succesvol Van Goghjaar

Vorig jaar kwamen bijna 1 miljoen internationale bezoekers voor het Van Goghjaar naar Nederland en zij besteedden gezamenlijk zo’n 500 miljoen euro. De meeste internationale bezoekers voor Van Gogh kwamen uit Italië, de Verenigde Staten en Frankrijk.


Cultuurreizen tussen Van Gogh locaties in Europa

De Europese Commissie heeft 250.000,- toegekend aan een samenwerking tussen toeristische promotie-organisaties en culturele instellingen. Het doel is om cultuurreizen samen te stellen tussen de verschillende Van Gogh locaties in Europa en deze aan te bieden aan reisorganisaties in Europa, Azië en Amerika. Het project duurt achttien maanden en biedt partners de mogelijkheid zich internationaal nog sterker op de kaart te zetten en het aantal internationale bezoekers te vergroten. Het project draagt tevens bij aan het streven van Van Gogh Europe om de komende jaren verder te bouwen aan het behoud en het ontsluiten van het Van Gogh-erfgoed.


"Van Gogh heeft een groot deel van zijn leven doorgebracht in Brabant en we zijn trots op de manier waarop wij omgaan met zijn erfgoed. Dat doen we met een groot aantal partners en op deze manier zetten we Brabant internationaal in de etalage. Samen trekken we meer nationale en internationale bezoekers naar Brabant, die we de schoonheid van Brabant laten ervaren.”


Henri Swinkels, Brabants gedeputeerde voor Leefbaarheid en Cultuur


NHTV doet onderzoek

De Academie voor Toerisme van NHTV Breda is in dit project betrokken als adviseur en als klankbord.  Docenten en studenten van de academie richten zich de komende maanden op zowel desk- en fieldresearch. Het onderzoek is gericht op het in kaart brengen van een aantal Europese en intercontinentale ‘hot spots’ voor Van Gogh Europe. De Van Gogh bezoeker wordt gevraagd naar de huidige motivatie en beleving van Van Gogh. Daarnaast peilt NHTV de behoefte voor het bezoeken van andere Van Gogh locaties in Europa. De onderzoeksresultaten worden via workshops met de verschillende internationale partners gedeeld. Op basis van deze resultaten worden nieuwe pakketten ontwikkeld om Van Gogh op Europees niveau beter op de kaart te zetten. Tevens denkt NHTV mee over de marketing- en communicatiestrategie rondom Van Gogh Europe.


Nederland is projectleider

VisitBrabant is de projectleider van de samenwerking tussen Bureau de Tourisme St. Remy-de-Provence, Bureau de Tourisme Mons, Pole Museal uit Mons, Projekt2508 uit Duitsland, Regionaal Bureau voor Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen, NHTV Breda en Provincie Noord-Brabant. De Van Gogh Europe locaties zoals het Van Gogh Museum, het Kröller Müller Museum en Van Gogh Brabant maken eveneens deel uit van het project.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, cultuurreizen,

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...