Geplaatst op: 29-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

RECRON Benchmark: Omzet in verblijfsrecreatie groeit licht

RECRON Benchmark: Omzet in verblijfsrecreatie groeit licht
Camping Zeeburg

Nederlandse kampeer- en bungalowbedrijven hebben in 2014 de omzet licht zien groeien tegen dalende kosten. Daardoor is het resultaat verbeterd. Dat blijkt uit de Benchmark Recreatie die RECRON samen met Alfa Accountants en Adviseurs uitvoert. In deze benchmark zijn de jaarcijfers van ruim 100 bedrijven over 2014 vergeleken met 2013.


De omzet groeide met 0,6% naar gemiddeld 1,3 miljoen euro per bedrijf waarbij zowel de bedrijfskosten (-3,7%) als de financieringslasten (huur, afschrijvingen en financiële baten en lasten) daalden (-5,0%). Dat resulteerde in een verbetering van het resultaat uit de gewone bedrijfsuitoefening met 20%. Mede daardoor namen zowel de solvabiliteit als de liquiditeit van de bedrijven licht toe.


Dalende kosten

Bij de bedrijfskosten daalden met name de personeelskosten omdat de bedrijven minder mensen in dienst hadden, verder werd er scherp op de kosten gelet wat resulteerde in een daling van de huisvestings- en algemene kosten. De bedrijfskosten van kampeer- en bungalowbedrijven bestaan voor de helft uit personeelskosten. De financieringslasten maken bijna een derde uit van de brutowinst, ook die daalden.


Meer omzet uit verhuur

Kampeer- en bungalowbedrijven verdienden in 2014 meer aan de verhuur van standplaatsen en accommodaties. Bijna 70% van de omzet komt uit de verhuur. Aan de horeca werd op de bedrijven door de gasten minder geld uitgegeven.


Deelname Benchmark 2015

Bedrijven worden door RECRON uitgenodigd om ook voor het boekjaar 2015 weer aan de benchmark mee te doen. De kosten bedragen slechts € 125,-. Aanmelden kan bij Willem Kraanen, projectleider Benchmark (Kraanen@recron.nl). Het gebruik van de benchmark kan ondernemers veel inzicht geven in de eigen prestaties ten opzichte van het branchegemiddelde. Die meerwaarde kan nog worden vergroot door met een groep ondernemers de verdiepingsslag op te zoeken. Er kan dan aan de hand van een open discussie tussen de ondernemers van elkaar worden geleerd.


Benchmark 2014

De totaal rapportage Benchmark 2014 is bij RECRON te bestellen. Leden betalen daarvoor € 150,00, TOP-leveranciers en Adviseurs € 375,00 en externe partijen € 750,00.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, bedrijven, ondernemen, onderzoek, benchmark

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...