Geplaatst op: 29-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

RECRON Benchmark: Omzet in verblijfsrecreatie groeit licht

RECRON Benchmark: Omzet in verblijfsrecreatie groeit licht
Camping Zeeburg

Nederlandse kampeer- en bungalowbedrijven hebben in 2014 de omzet licht zien groeien tegen dalende kosten. Daardoor is het resultaat verbeterd. Dat blijkt uit de Benchmark Recreatie die RECRON samen met Alfa Accountants en Adviseurs uitvoert. In deze benchmark zijn de jaarcijfers van ruim 100 bedrijven over 2014 vergeleken met 2013.


De omzet groeide met 0,6% naar gemiddeld 1,3 miljoen euro per bedrijf waarbij zowel de bedrijfskosten (-3,7%) als de financieringslasten (huur, afschrijvingen en financiële baten en lasten) daalden (-5,0%). Dat resulteerde in een verbetering van het resultaat uit de gewone bedrijfsuitoefening met 20%. Mede daardoor namen zowel de solvabiliteit als de liquiditeit van de bedrijven licht toe.


Dalende kosten

Bij de bedrijfskosten daalden met name de personeelskosten omdat de bedrijven minder mensen in dienst hadden, verder werd er scherp op de kosten gelet wat resulteerde in een daling van de huisvestings- en algemene kosten. De bedrijfskosten van kampeer- en bungalowbedrijven bestaan voor de helft uit personeelskosten. De financieringslasten maken bijna een derde uit van de brutowinst, ook die daalden.


Meer omzet uit verhuur

Kampeer- en bungalowbedrijven verdienden in 2014 meer aan de verhuur van standplaatsen en accommodaties. Bijna 70% van de omzet komt uit de verhuur. Aan de horeca werd op de bedrijven door de gasten minder geld uitgegeven.


Deelname Benchmark 2015

Bedrijven worden door RECRON uitgenodigd om ook voor het boekjaar 2015 weer aan de benchmark mee te doen. De kosten bedragen slechts € 125,-. Aanmelden kan bij Willem Kraanen, projectleider Benchmark (Kraanen@recron.nl). Het gebruik van de benchmark kan ondernemers veel inzicht geven in de eigen prestaties ten opzichte van het branchegemiddelde. Die meerwaarde kan nog worden vergroot door met een groep ondernemers de verdiepingsslag op te zoeken. Er kan dan aan de hand van een open discussie tussen de ondernemers van elkaar worden geleerd.


Benchmark 2014

De totaal rapportage Benchmark 2014 is bij RECRON te bestellen. Leden betalen daarvoor € 150,00, TOP-leveranciers en Adviseurs € 375,00 en externe partijen € 750,00.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, bedrijven, ondernemen, onderzoek, benchmark

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...