Geplaatst op: 08-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Horeca groeit door inkomend toerisme en grotere bestedingsruimte van Nederlanders

Horeca groeit door inkomend toerisme en grotere bestedingsruimte van Nederlanders
Het ING Economisch Bureau verwacht in 2016 een omzetgroei van 3% in de horeca. De groei steunt op de combinatie van meer bestedingsruimte bij consumenten en de toestroom van internationale toeristen. Vooral het aantal restaurantbezoeken en overnachtingen in hotels blijft stijgen. In de hotelmarkt nemen de prijsverschillen tussen kamers in Amsterdam en de rest van het land toe.


  • De stijging van het omzetvolume zet door maar verliest wel wat vaart. Na een zeer succesvol 2015 stijgen de verkopen naar verwachting met 3% in 2016.
  • In de hotellerie en restaurantbranche realiseren bedrijven een bovengemiddelde groei. Cafetaria’s en fastservice groeien ook maar in een lagere versnelling.
  • Cafés blijven achter bij de rest van de sector met een stabilisering van de omzetvolumes.

Verschillen binnen horeca

De omzetvolumes in de horeca stijgen naar verwachting met 3% in 2016 na een zeer succesvol 2015. De groei steunt op de combinatie van meer bestedingsruimte bij consumenten en de toestroom van toeristen. De omzetgroei binnen de horeca is ongelijk verdeeld. In de hotellerie en restaurantbranche behalen bedrijven een bovengemiddelde groei. Naar verhouding profiteren zij het meest van het toerisme en de geleidelijke vergrijzing van de bevolking. Cafetaria’s en fastservicerestaurants verkochten nog niet eerder zo veel consumpties. De groei komt in 2016 echter wel in een lagere versnelling. Cafés kampen met forse concurrentie van festivals en kennen een stabilisering van het aantal verkochte consumpties.



Ondernemersvertrouwen

In december gaf bijna 30% van de ondernemers aan dat hun winstgevendheid was verbeterd, bij ruim 55% was de omzet stabiel en bij bijna 15% verminderd. Vooral de groep die de omzet terug ziet lopen is veel kleiner geworden. Tegelijkertijd is het aantal ondernemers dat belemmeringen ervaart tot onder de 50% gedaald. Onvoldoende vraag, financiële beperkingen en zelfs het weer worden structureel minder vaak als belemmering genoemd.


Hotelovernachtingen

In 2015 vonden in Nederland ruim 41 miljoen hotelovernachtingen plaats, een stijging van meer dan vier procent ten opzichte van een jaar eerder. Amsterdam is binnen Nederland veruit de belangrijkste hotelmarkt en de hoofdstad kent een kamerbezetting die tot de hoogste van Europa behoort. "De impact van Airbnb op de concurrentieverhoudingen in de hotellerie is veelbesproken”, stelt Jan van der Doelen ING Sectormanager Leisure. "Vooralsnog groeit de vraag naar accommodatie in Amsterdam echter zodanig dat de Airbnb capaciteit oververhitting van de markt helpt voorkomen”.


Prijzen

De prijzen van hotelkamers in Amsterdam stijgen daardoor wel sterker dan het landelijk gemiddelde. De verschillen zijn vooral groot in de maanden voor en na de zomervakantie wanneer Amsterdam in trek is bij toeristen en zakelijke gasten. In mei 2015 kostte een tweepersoonskamer in Amsterdam 70 euro meer dan het landelijk gemiddelde en ook dit jaar zijn de prijsverschillen aanzienlijk, bijvoorbeeld met Pinksteren.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, fastfood, cafetarias, omzet, ondernemen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies
De btw-verhoging op sport, media en cultuur is voorlopig van de baan. Die voor logies niet en wordt in 2026 verhoogd van 9% naar 21%. Alleen kamperen is uitgezonderd. Dat hebben coalitie en oppositie afgesproken. HISWA-RECRON reageert diep teleurgesteld en ziet haar intensieve lobby van de afgelopen maanden niet beloond.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...