Geplaatst op: 20-04-2016

Sponsorbestedingen verder onder druk

Sponsorbestedingen verder onder druk
Bron: Shutterstock
De uitgaven aan sponsoring zijn in 2016, vergeleken met 2015, met bijna 3% gedaald naar 778 miljoen euro. De daling werd vooral veroorzaakt door de teruggelopen bestedingen bij kunst & cultuur (-/- 3,6%) en sportsponsoring (-/- 3,3%). Dat blijkt uit de nieuwste SponsorMonitor 2016, een uitgave van Respons en Sponsorreport. De sponsorbestedingen in Nederland nemen al sinds 2010 af, in de laatste 5 jaar zijn de sponsorbestedingen in totaal met 8% teruggelopen.


Het vertrek van de schaatsmiljoenen van Essent en de gemiddelde daling bij sponsoring van schaatsploegen en evenementen, zijn belangrijke oorzaken van de terugloop van sportsponsoring. Het teruggeschroefde budget voor sportsponsoring van de Rabobank is ook nog steeds voelbaar in de sponsoringsector. Buiten het schaatsen om, is ook de lagere sponsordeal tussen Univé en Heerenveen kenmerkend voor de huidige druk op de sponsormarkt. Ook evenementen, zowel sport als cultuur hebben in 2015 - net als in 2014 - te maken met teruggelopen sponsorinkomsten.


Top 100 goed voor een derde bestedingen

Met bijna 284 miljoen euro, zijn de top 100 grootste sponsors van Nederland verantwoordelijk voor 36,5% van alle sponsorbestedingen in 2015. De bestedingen van de ‘sponsoreredivisie’ van Nederland, namen met 3% af, iets meer dan de daling van de totale bestedingen (-/- 2,8%).



Over de SponsorMonitor
De SponsorMonitor is het jaarlijkse onderzoek naar de feiten en cijfers van de Nederlandse sponsormarkt in het afgelopen jaar. De SponsorMonitor wordt opgesteld op basis van continu onderzoek van de sponsormarkt door Sponsorreport en Respons. Van de vijftig grootste sponsors worden uitgebreide profielen gegeven met een overzicht van de sponsorships, de looptijd en waarde van de contracten en een analyse van het sponsorbeleid.

Trefwoorden: sport, evenementen, sponsoring

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...