Geplaatst op: 21-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vacansoleil signaleert de eerste trends van het nieuwe kampeerseizoen

Vacansoleil signaleert de eerste trends van het nieuwe kampeerseizoen
Bij Vacansoleil Camping Holidays zijn de eerste trends voor het aanstaande kampeerseizoen al zichtbaar: de meivakantie is populairder dan ooit, Frankrijk en Italië zijn dé zomerbestemmingen, Duitsland groeit fors en extra luxe (glamping) accommodaties zijn hot. Verder is de meivakantie erg populair en is de verblijfsduur in die maand een stuk langer.

Meer en langer weg in de meivakantie
Het aantal boekingen voor de meivakantie is met 22% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Niet alleen het aantal boekingen, ook de vakantieduur is toegenomen. Waar de meerderheid van de Vacansoleil-gasten in 2015 één week meivakantie vierde, gaat men in 2016 juist langer dan 7 dagen naar de camping.

Zomertrend: Frankrijk en Italië onverminderd populair
De ‘traditionele toplanden’ Frankrijk en Italië ontwikkelen zich stabiel. Het aantal boekingen voor deze bestemmingen is ongeveer hetzelfde als in 2015. Opvallend is de forse groei van Duitsland. Daarnaast kiezen steeds meer mensen voor een campingvakantie in Oostenrijk of Zwitserland. Ook dichtbij-bestemmingen als Luxemburg en Nederland blijven, net zoals in de laatste jaren, zeer in trek.

Consument wil luxe en comfort
De consument kiest, net zoals vorig jaar, weer massaal voor extra luxe verblijfsaccommodaties op de camping. Bij Vacansoleil zijn de bijzonder luxe Serengeti safaritent (glamping) en de extra riante 3-slaapkamer stacaravan Waikiki het populairst. Vooral in het hoogseizoen is het dringen geblazen.
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, trends

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/12/24
Amsterdamse hotels mogen niet meer uitbreiden
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat er per direct geen extra bedden meer mogen worden toegevoegd aan bestaande hotels. Dit besluit is onderdeel van een reeks nieuwe maatregelen om de groei van het aantal bezoekers te beperken en de overlast van massatoerisme tegen te gaan.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...