Site VVV Texel trekt veel nieuwe eilandbezoekers
De lancering van de vernieuwde website was voor de VVV een mooie gelegenheid om bezoekers van www.texel.net te vragen naar hun Texelervaringen en hun band met het eiland. Maar liefst 72% van de respondenten gaf aan dat zij de eerste uit hun familie zijn die het eiland bezoeken. 20% kwam al met z’n ouders op Texel, van 6% waren opa en oma de eerste Texelbezoekers en van 2% de overgrootouders.
Gevoel dat je echt weg bent
Gevraagd naar de Texel-ervaring die het langst blijft hangen bij terugkomst, noemde 25% van de ondervraagden ‘het gevoel dat je echt weg bent’ - een resultaat dat goed past bij de campagne ‘Echt Weg’ waarmee de VVV het eiland al geruime tijd afficheert. 20% van de respondenten roemde ‘de ontspannen sfeer op het eiland’, gevolgd door ‘de mooie stranden’ (17%), ‘de mooie natuur’ (16%) en ‘de frisse lucht’ (11%). Slecht weer tijdens het Texelbezoek maakt nauwelijks indruk; slechts 4 respondenten (nog geen 1%) gaf aan dat dat hen het langst was bijgebleven.
1,7 miljoen bezoekers
De drukbezochte website van de VVV richt zich sterk op nieuwe bezoekers. Voordat zij hun eerste voet op Texelse bodem zetten, hebben de meesten al een digitale reis naar het eiland gemaakt. In 2015 bekeken meer dan 1,7 miljoen mensen ruim 21 miljoen pagina’s op texel.net, de website waarmee de VVV het eiland onder de aandacht brengt in Nederland en Duitsland. Al deze bezoekers bij elkaar maakten meer dan 20.000 boekingen voor accommodaties en evenementen op het eiland.
Nieuw design
Na tien jaar in gebruik te zijn geweest, vond VVV-directeur De Waal het tijd voor een grondige renovatie van de site. Met een nieuwe huisstijl en meer ruimte voor foto’s, verhalen en video’s van bezoekers en Texelaars kreeg texel.net een frisse, nieuwe ‘voorkant’ met meer dynamiek. Daarnaast werd de website voorzien van ‘responsive design’ waarmee het beeld zich afhankelijk van het apparaat en de schermgrootte van bezoekers direct aanpast. Teksten, formulieren, video’s en afbeeldingen kunnen op alle soorten pc’s, tablets en smartphones worden bekeken zonder in te zoomen of te schuiven. Zo ontstaat voor iedereen de optimale gebruikservaring.