Geplaatst op: 25-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bijna veertig procent binnenlandse overnachtingen in bungalow

Bijna veertig procent binnenlandse overnachtingen in bungalow
Bron: Shutterstock
Nederlandse toeristen slapen in eigen land tegenwoordig vaker in een hotel dan op een kampeerterrein. In 2015 werd 30 procent van de overnachtingen in een hotel doorgebracht, en een kwart op de camping. Tien jaar geleden was dat nog andersom. In 2005 koos een derde van de Nederlandse toeristen in eigen land voor een overnachting op de camping en een kwart voor een hotel. Dat meldt het CBS vandaag.


Vakantiehuisjes zijn echter nog meer in trek; de bijna 26 miljoen overnachtingen waren goed voor 39 procent van het totaal. Deze categorie is ook het sterkst gegroeid in het afgelopen jaar: 1,2 miljoen meer overnachtingen dan in 2014.



Gelderland trekt de meeste binnenlandse toeristen

Gelderland is met 15 procent van de overnachtingen de populairste provincie voor binnenlandse toeristen. 10 miljoen van de ruim 66 miljoen nachten werden in 2015 daar doorgebracht. Vakantiegangers gaan onder andere naar de Veluwe en de Achterhoek. Ook Noord-Holland trok met ruim 9 miljoen overnachtingen veel binnenlandse toeristen, die daar vooral in hotels in en rond Amsterdam overnachtten. De bos- en heidegebieden in Noord-Brabant en Limburg zijn populair onder kampeerders en mensen die op bungalowparken verblijven. In deze provincies overnachtten ongeveer 8 miljoen Nederlanders. Groningen, Flevoland en Utrecht trekken de minste binnenlandse toeristen. Het aanbod aan overnachtingsmogelijkheden is in die provincies ook beperkt.



Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/16/camping-of-huisje-populair-in-de-meivakantie
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakanties, hotels, bungalowparken, kampeerterreinen, campings

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...