Geplaatst op: 10-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Move your Butts!

Toolbox om afval van sigarettenpeuken op festivals te verminderen

Move your Butts!
Cloud Mine Amsterdam Shutterstock.com
CELTH gaat samen met acht grote Nederlandse evenementen verenigd in Green Events tools ontwikkelen om festivals duurzamer te maken. Eerste speerpunt is het beperken van het afval dat evenementen genereren. Grootste uitdaging is om de festivalbezoeker bewust te maken van het afvalprobleem om vervolgens een gedragsverandering te bewerkstelligen.


Festivals in Nederland

In Nederland worden jaarlijks meer dan 700 festivals georganiseerd met meer dan 3.000 bezoekers. Met een toenemende internationale concurrentie heeft de Nederlandse sector de wens uitgesproken meer duurzaam te opereren. Het beperken van afval is één van de elementen naar meer duurzame festivals. Daarvan zijn sigarettenpeuken een onderschat maar groot milieuprobleem. Om dat aan te pakken heeft CELTH een toolbox ontwikkeld.



Het probleem

Vrijwel iedereen die rookt, gooit zijn sigarettenpeuk achteloos op de grond. We denken allemaal dat deze peuk snel in de natuur vergaat en het geen kwaad kan. Helaas is dat een grote misvatting. Peuken vergaan traag, laten schadelijke stoffen achter, teer en nicotine komen in het grondwater terecht en vogels eten ze op. Bijna alle filters bestaan uit 12.000 op plastic lijkende cellulose-acetaat vezels. Het kan tot 12 jaar duren voordat een peuk volledig is vergaan. Eén peuk bevat meer dan 200 verschillende chemische verbindingen en vervuilt een vierkante meter grond. Binnen een uur nadat ze met water in contact zijn gekomen lekken peuken al chemicaliën als cadmium, lood en arsenicum in het milieu.



De samenwerking

Acht grote Nederlandse festivals (Amsterdam Open Air, DGTL, Extrema Outdoor, Into The Great Wide Open, Mysteryland, Solar Weekend, Welcome to the Future, Zwarte Cross) hebben zich in 2014 samen met het platform ‘Green Events Nederland’ verenigd. Zij hebben met de Nederlandse regering de Green Deal Afvalvrije Festivals gesloten die zich richt op het voorkomen van (zwerf)afval op festivals, afvalscheiding en recycling. In het onderzoeksproject met CELTH participeert naast Green Events Nederland ook Leeuwarden in het kader van de Culturele Hoofdstad van Europa in 2018. Dit evenement wil een blijvende en positieve impact op de omgeving hebben, en daar past afval niet in.


Breder perspectief

Dit specifieke onderzoek kadert in een breed onderzoek dat moet leiden tot festivals zonder afval. De onderzoekers beseffen dat ze daar vooral de hulp van de bezoekers bij nodig hebben. Doel is te ontdekken hoe ze het gedrag van de bezoekers kunnen beïnvloeden. Een eerste stap is te onderzoeken hoe afval de beleving van de bezoekers beïnvloed. De hypothese is dat bezoekers die afval op het festivalterrein als vervelend ervaren meer geneigd zijn hun gedrag aan te passen en willen helpen afval te voorkomen of te scheiden. Ook is de verwachting dat beide groepen anders moeten worden benaderd. Volgens Laura van de Voort van Green Events Nederland neemt de waarde van dit onderzoek alleen maar toe omdat door het toenemende gebruik van hardcups voor drankjes het pijnlijk duidelijk wordt hoeveel sigarettenpeuken er op de grond liggen.


Het onderzoek

Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers van NHTV in Breda en Stenden University in Leeuwarden met ondersteuning van studenten. Daarvoor zijn diverse creatieve sessies gehouden, expert interviews met festivalorganisatoren geweest en zijn zowel rokers en niet-rokers die festivals bezoeken, ondervraagd. Het onderzoek moet oplossingen bieden voor de volgende vragen:

  • Wat zijn de kritische factoren voor evenementen bij het ontwikkelen van een duurzame strategie?
  • Wat kunnen we van elkaar leren en kunnen we sommige innovaties samen uitvoeren?
  • Wat zijn de belangrijkste adviezen om meer duurzaam te worden?

Het onderzoek moet festivals voldoende handvatten opleveren om goede beslissingen te nemen ten einde duurzamer te worden.


De resultaten

De onderzoek leverde geen verband aan tussen sigarettenpeuken en de beleving van de festivalbezoekers. Grootste probleem is dat bezoekers sigarettenpeuken nauwelijks als afval zien. Veel mensen denken dat ze biologisch afbreekbaar zijn terwijl dat niet klopt. Om de bezoekers bewust te maken van de negatieve effecten van sigarettenpeuken stellen de onderzoekers voor al in een vroeg stadium dit naar de bezoekers te communiceren, bijvoorbeeld al op het ticket. Positief is dat festivalorganisatoren sigarettenpeuken juist als een kans zien en niet als een probleem. Zij willen bestaande technologie om sigarettenpeuken te recyclen gaan inzetten. Het verzamelen van de peuken bij de bezoekers is nog wel een uitdaging evenals het economisch rendabel maken van recycling. Dat gaat alleen lukken als bezoekers zich daarvoor willen inzetten. Het systeem moet daarvoor leuk, interactief en eenvoudig toegankelijk zijn. Een inzamelingssysteem dat bezoekers beloont voor ingeleverde peuken heeft een grotere succeskans.



De oplossingen

Een belangrijke rol om het publiek meer bewust te maken van het peukenprobleem is weggelegd voor de festivalorganisatoren. Zij zullen op allerhande contactmomenten met de bezoekers over de negatieve van sigarettenpeuken moeten communiceren, op het festivalticket, de website en op social media. Het aandragen van recycle-oplossingen en laten zien hoe het werkt is daarbij een belangrijk element. De onderzoekers stellen ook voor om de hulp van de artiesten in te roepen die in hun act het publiek kunnen oproepen het milieu niet met peuken te vervuilen. Er wordt ook veel van positieve gedragsverandering verwacht waarbij bezoekers die anderen peuken zien recyclen dat gedrag gaan kopiëren. Omdat het opruimen van sigarettenpeuken erg duur, is kunnen festivalorganisatoren hierop bezuinigen wat weer een stimulans is om tot actie over te gaan.


De Toolbox

Grote uitdaging bij het inzamelen van sigarettenpeuken is dat festivalbezoekers niet graag ver lopen om een peuk in te leveren. Rookpalen zijn een oplossing maar moeten dan veel aantrekkelijker worden. De geïnterviewden gaven diverse suggesties waaronder een glow in the dark smoking pole met eventueel een lavalamp. Licht en lasereffecten die geactiveerd worden als een roker een peuk inlevert is ook een optie. Een beleefde asbak, die net als Holle Bolle Gijs in de Efteling, ‘thank you, I wille eat your sigarette bud’ zegt zou ook een oplossing kunnen zijn. Met je peuk je stem uitbrengen op een poll is ook een optie die zou kunnen werken.



In de toolbox passeren tal van suggesties de revue. Het uitdelen van portable asbakken is er eentje van die waardevoller wordt door het introduceren van een reward bij inlevering van een volle asbak. Levensgrote mobiele asbakken in de vorm van een sigaret zijn ook een optie. Het idee daarachter is dat sigarettenpeuken alleen al door hun kleine omvang niet als een groot probleem worden gezien. Door het probleem uit te vergroten wordt aan de bewustwording van het probleem gewerkt.


Ook kunnen speciale niet-verplichte rookzones worden ingesteld die dan wel positief moeten worden benaderd om een tweedeling tussen rokers en niet-rokers te vermijden. Een concept dat daarin kan werken is het internationaal geaccepteerde ‘Smoking Hot Area’ die aantrekkelijk moet worden ingericht met bijvoorbeeld zitzakken. In die area kunnen organisatoren shareable content aanbieden om zo de boodschap nog breder te verspreiden. In dat gebied kan ook ruimte worden gecreëerd waar bezoekers met de neus op de negatieve feiten worden gedrukt met bijvoorbeeld een bank volledig gemaakt van peuken en video’s die de schadelijke impact van peuken op het milieu haarfijn laten zien. Het is belangrijk dat de ‘Smoking Hot Area’ zowel informatie als plezier biedt, anders komen de festivalgangers er niet en schiet de area zijn doel voorbij. Omdat jongeren in toenemende mate visueel zijn ingesteld, kun je de boodschap ook overbrengen met bijvoorbeeld streetart of videokunst.


Gedeelde verantwoordelijkheid

De onderzoekers constateren dat vanwege de hoge kosten festivals alleen de sigarettenpeuken de wereld niet uitkrijgen. Ze adviseren de festivals partnerships te sluiten met bijvoorbeeld recyclingbedrijven en sigarettenmerken want ook zij hebben een verantwoordelijkheid. Samenwerking met sigarettenmerken is evenwel niet eenvoudig vanwege strenge regelgeving. Producten die met de gerecyclede peuken worden gemaakt kunnen op een veiling worden verkocht om de kosten van het recyclen te vergoeden of sigarettenmerken kunnen papieren asbakken ter beschikking stellen. Want het grootste probleem is naast het bewustwordingsproces bij de festivalgangers de ontbrekende nabijheid van asbakken.


Hoe nu verder?

Rond sigarettenpeuken worden deze zomer nieuwe experimenten en metingen uitgevoerd. Mogelijk bij een festival in Friesland in de aanloop naar een duurzame culturele hoofdstad in 2018. CELTH gaat verder in samenwerking met Green Events Nederland en acht festivals de impact van afval op de bezoekersbeleving meten. Aanvullend worden twee nieuwe onderwerpen geagendeerd: de communicatie van duurzaamheid naar het publiek en duurzaamheid van festivals in een circulaire economie.


Meer informatie

Voor meer informatie over dit project kan contact worden opgenomen met Marisa de Brito via Brito.M@nhtv.nl.

Trefwoorden: evenementen, festivals, afval, negatieve effecten

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...
03/12/24
Exclusief voor leden
Cathay Pacific naar Brussel en München
Vanaf de zomer 2025 breidt airline Cathay Pacific haar netwerk uit met rechtstreekse vluchten tussen Hongkong-München en Hongkong-Brussel. Voor het eerst voegt de luchtvaartmaatschappij München toe aan haar portfolio, terwijl ook de route vanuit Brussel weer wordt hervat.
03/12/24
De genomineerden voor de Horecava Awards 2025 zijn bekend!
De winnaars voor de horecava Innovation en de Horecava Sustainability Award worden bekend gemaakt tijdens de opening Horecava 2025.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
03/12/24
Bluebird-index wijst Frankrijk aan voor beste sneeuwomstandigheden
Hoewel de grote meerderheid van de sneeuwliefhebbers (60%) de ervaring van een wintersportvakantie onvervangbaar vindt, onafhankelijk van hoeveel sneeuw er zou vallen, wacht (33%) op een duidelijke sneeuwgarantie alvorens een vakantie te boeken, volgens cijfers van reisorganisatie Sunweb.
03/12/24
Exclusief voor leden
Omzet vrijetijdssector groeit met vijf procent in derde kwartaal
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector is in het derde kwartaal van 2024 met zo’n vijf procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van het CBS.
02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...