Geplaatst op: 10-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ABN AMRO ziet omzet hotelbranche verder groeien

ABN AMRO ziet omzet hotelbranche verder groeien
TasfotoNL / Shutterstock.com
Het gaat goed met de Nederlandse hotelbranche waar in 2015 de omzet met 6 procent groeide. Ook in 2016 en 2017 zal de omzet verder groeien als gevolg van een sterke groei van het inkomend toerisme. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste prognose voor de branche.


Na herstel in 2014 groeide de omzet in 2015 met 6,1 procent. Dit kwam vooral doordat er 7 procent meer toeristen naar Nederland kwamen. Van de Nederlanders ging juist 1 procent minder op vakantie in eigen land. ABN AMRO verwacht in 2016 opnieuw meer gasten in Nederlandse hotels.


Groei ongelijk verdeeld

Volgens het NBTC neemt het aantal buitenlandse toeristen dit jaar met 3 procent toe. Ook het aantal Nederlandse vakantiegangers stijgt weer met ruim 1 procent. Dit zien we terug in een omzetgroei van naar verwachting 4 procent. Een geografisch zeer ongelijk verdeelde groei, dat wel. Toeristen reizen vooral af naar Amsterdam en de kustgebieden. Sinds 2009 is het inkomend toerisme in deze regio's met met maar liefst 50 procent gestegen.


Invloed Airbnb beperkt door sterke groei

De invloed van Airbnb op de kamerprijzen van hotels is nu nog beperkt door de groei van het inkomend toerisme. Het Nederlandse aanbod van logies op Airbnb bestaat uit ruim 15 duizend kamers en huizen, waarvan twee derde in Amsterdam. 7 procent van alle overnachtingen in Amsterdam vindt plaats in woningen.


Hotels binden ook toeristen aan zich

Hotels proberen in toenemende mate toeristen aan zich te binden met loyaliteitsprogramma’s die voorheen vooral waren gericht op de zakelijke markt. Hotels doen dat in respons op de concurrentie van online reisbureaus (ota’s), die gemiddeld 18 procent van de kamerprijs als fee voor bemiddeling vragen.


De bank signaleert drie belangrijke strategische trends in de hotelbranche:


Shift naar instant messaging: De populariteit van instant messaging-apps groeit razendsnel. Vooruitlopende marketeers verschuiven de focus op mobiele aanwezigheid daarom van hun eigen app naar deze berichtjesdiensten. Naast direct contact met de consument, kunnen ze allerlei relevante diensten aanbieden. Voor veel gasten voelt instant messaging als een natuurlijke vorm van mobiel communiceren, zelfs wanneer een computer (Chatbot) antwoordt.


Van product naar beleving: Millennials geven hun geld liever uit aan ervaringen dan aan spullen. Wat zij zoeken in een hotel? Niet te duur, authentiek, tussen de locals en liefst dichtbij de grote publiekstrekkers. Daarom zijn platforms als Airbnb en Wimdu ook zo razend populair. Hoteliers moeten zich aanpassen aan de veranderde klantwens. Evenementen als de start van de Giro d’Italia, de Nijmeegse Vierdaagse en het Amsterdam Dance Event zijn belangrijke aanknopingspunten.


Hotelkamer verkopen wordt goedkoper: ABN AMRO ziet een daling van de ‘distributiekosten’, ofwel de kosten om een hotelkamer te verkopen. Toenemende datatransparantie en nieuwe toetreders als TripConnect en Google zetten druk op de marges van tussenpersonen. Ook Europese wetgeving speelt een rol. Zo wordt het voor hotels juridisch eenvoudiger om pakketten en prijzen te communiceren via eigen kanalen. De grootste uitdaging voor de hoteliers hierbij: vaste gasten ook online herkennen, en ze dus niet telkens als nieuwe gasten behandelen.

Link: https://insights.abnamro.nl/branche/hotels-2/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, omzet, verwachtingen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...