Geplaatst op: 30-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zaandam zet studenten in op nieuw VVV-punt

Zaandam zet studenten in op nieuw VVV-punt
v.l.n.r. Marieke Vesseur (Sugarstars), Dennis Straat (wethouder Zaanstad), Marc Vesseur (Sugarstars), Eduard Pieter Oud (zakelijk directeur Amsterdam Marketing)

Zaandam heeft in het centrum een VVV-informatiepunt geopend. Het informatiepunt dat is gevestigd in een gebakswinkel Sugarstars wordt gerund door ROC-studenten en moet uitgroeien tot een volwaardige VVV.


Het nieuwe Zaanse VVV i Point werd geopend door wethouder Dennis Straat van Zaanstad en zakelijk directeur Eduard Pieter Oud van Amsterdam Marketing. De sterke groei van het toerisme in de Zaanstreek heeft de afgelopen jaren geleid tot een toenemende behoefte aan informatie en persoonlijke dienstverlening op toeristisch gebied. Met het nieuwe VVV-punt in het pand van Sugarstars op het Stadhuisplein wordt aan die behoefte tegemoet gekomen. Zaandam had lange tijd alleen in het Innhotel en op de Zaanse Schans een digitaal informatiepunt.


"We zijn er een tijd mee bezig geweest. Mooi dat het voor het zomerseizoen is gelukt. De behoefte bij de organisaties in de toeristische sector was groot en we zien natuurlijk ook steeds meer bezoekers naar Zaanstad komen. De Zaanse Schans is Nederlands grootste internationale trekpleister en het nieuwe stadshart en het industriële erfgoed trekken ook meer en meer bezoekers. Met de aanwezigheid van het VVV kunnen we die mensen beter van dienst zijn door informatie te verstrekken over ons aanbod en bevorderen dat ze meer tijd in de Zaanstreek doorbrengen. Verder kunnen we ze ook beter spreiden over onze regio en al het moois dat we te bieden hebben.”


Wethouder Straat, Zaanstad


Zeven dagen per week open

Zaanstad heeft de toeristische informatie in de voorgaande jaren met name in digitale vorm verstrekt. In het nieuwe informatiepunt in het centrum van Zaandam ontvangen bezoekers zowel digitale informatie als persoonlijke advisering zoals de verwijzing naar horeca en arrangementen. Verder wordt promotiemateriaal zoals brochures en plattegronden verstrekt en zijn er souvenirs en lokale producten te koop. Op deze manier wordt een begin gemaakt met een toeristische poort van Zaanstad voor Nederlandse en internationale bezoekers en natuurlijk voor bewoners. Het VVV is gevestigd in de winkel van Sugarstars; één van de groene huisjes op het Stadhuisplein, en is zeven dagen per week geopend. De vestiging begint als een zogeheten i Point en moet de komende tijd uitgroeien tot een volledig VVV-agentschap. Afstuderende ROC-studenten verzorgen de toeristische informatieverstrekking en dienstverlening.


Inzet is langer verblijf

Belangrijke insteek van het Zaanse VVV i Point is dat bezoekers van Zaandam zich niet alleen op de Zaanse Schans richten, maar ook naar de andere toeristische trekpleisters van Zaanstad gaan. Zo verblijven ze langer in de Zaanstreek en ondernemen ze meer in de streek. De opening van het VVV past in het streven van de gemeente Zaanstad om het toerisme een kwaliteitsimpuls te geven, zowel aan de aanbodkant als qua bezoekersaantallen. Bovendien draagt het beter uitdragen van de Zaanse trekkers bij aan de regionale behoefte om toeristen die Amsterdam en de Metropoolregio bezoeken, meer over de regio te verspreiden.


Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv, noord-holland

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...