Geplaatst op: 30-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Atilay Uslu, Corendon: Turkije en Griekenland maken volgend jaar comeback

Atilay Uslu, Corendon: Turkije en Griekenland maken volgend jaar comeback
Bron: Shutterstock

Turkije en Griekenland maken volgend jaar een comeback als toeristische bestemming. Dat is de overtuiging van de directeur van Corendon, Atilay Uslu. Toch gaat het deze landen op dit moment niet erg voor de wind. Uit recent onderzoek van NBTC NIPO Research blijkt dat de top 10 van buitenlandse zomervakantiebestemmingen dit jaar flink door elkaar wordt gehusseld. Waarbij Spanje (+18%), Italië (+19%) en Portugal (+14%) zich mogen verheugen op een groeiende populariteit, bestaan voor Turkije (-39%) en Griekenland (-29%) aanzienlijk minder vakantieplannen van de Nederlanders.


Dit jaar moet Turkije flink inleveren vanwege de toegenomen veiligheidsrisico’s in de regio. Dat vertaalt zich in flink minder toeristen. In april 2016 telde het land 28% minder toeristen, de grootste daling in 17 jaar tijd. Het aantal Duitsers, die de grootste groep toeristen vormen in Turkije, is met een derde gedaald. Het aantal Russen, die op de tweede plaats komen, daalde zelfs met tachtig procent. Spanje en Portugal profiteren maar zullen volgens Uslu zichzelf uit de markt prijzen waardoor Turkije volgend jaar een aantrekkelijk geprijsd alternatief zal zijn. Uslu sprak die verwachting uit op het 15-jarig jubileum van de HTRO-opleiding van Inholland in Haarlem.


Turkije komt weer helemaal terug

Voor Corendon zijn Turkije, Spanje en Griekenland de belangrijkste bestemmingen maar het bedrijf heeft flink op de Turkse markt moeten incasseren. De touroperator heeft daar 32% minder boekingen. Toch doet Corendon het nog redelijk want de hele markt krimpt naar verwachting met 40%. Overigens signaleert Corendon de afgelopen weken een kleine opleving in boekingen naar Turkije. Op het Inholland-jubileum sprak Uslu de verwachting uit dat Turkije volgend jaar weer flink in de belangstelling zal staan van de Nederlandse vakantieganger. Hij ziet dat Spanje en Portugal flink duurder worden waarbij sommige plaatsen ook nog eens toeristenbelasting invoeren. Daarmee worden Turkije en Griekenland volgend jaar een aantrekkelijk geprijsd alternatief voor de Nederlandse vakantiegangers.


Managementtips van Uslu

Voor de aanwezige studenten en alumni van Inholland had Uslu nog wel wat nuttige tips in de achterzak die hij rechtstreeks uit de Corendonpraktijk haalde. Zo houdt Corendon om de paar jaar het eigen bedrijfsmodel tegen het licht: "Je moet je eigen businessmodel altijd toekomstbestendig houden anders verlies je je bestaansrecht”, stelde hij. Zo heeft Corendon zich ontwikkeld van reisbureau naar touroperator, luchtvaartmaatschappij en hoteleigenaar. Voor Corendon is het beheersen van de complete keten een belangrijke overlevingsstrategie. Ook het spreiden van bestemmingen is erg belangrijk: "Als je een gezond bedrijf wilt hebben, moet je minstens drie landen bieden.” Waar de marges in de reisbranche flinterdun zijn is het volgens Uslu in de onderhandelingen altijd belangrijk om aan de ander te denken: "Zorg dat de andere partij ook geld verdient, daar word je zelf ook beter van.”


HTRO Haarlem

Inholland geeft op drie locaties Hoger Toeristisch Recreatief Onderwijs, in Rotterdam, Diemen en Haarlem. De opleiding in Haarlem vierde afgelopen donderdag haar 15-jarig jubileum. De opleiding startte in 2001/2002 onder roerige omstandigheden. Trieste hoogtepunten waren de aanslagen in New York, de inval in Afghanistan, de opkomst van Leefbaar Nederland met de aanslag op Pim Fortuyn. Mooie dingen waren er natuurlijk ook zoals de aankondiging van de verloving van Willem-Alexander en Maxima en Ajax die dat seizoen wél kampioen werd. Volgens opleidingsmanager Paul van de Bosch een roerig jaar dat nu nog invloed heeft op het dagelijks leven van de Nederlander. In de reisbranche zagen we toen nog heel veel reisbureaus en grote gevestigde namen in de touroperating. Zoover, Trivago en Airbnb moesten het daglicht nog zien. Inholland vernieuwt zijn opleiding vanwege de continu wijzigende omstandigheden doorlopend: "We weten niet hoe de wereld er over vijf jaar uitziet, daarom moet het onderwijs flexibel zijn", stelde Van den Bosch.

Link: https://www.inholland.nl/opleidingen/hoger-toeristisch-en-recreatief-onderwijs/voltijd/
Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, hotels, hotels, turkije, griekenland, spanje, boekingen, terreur, crisis

CELTH





||| Nieuws |||

12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.
10/02/25
Meer aandacht voor voetgangersveiligheid
Voor het eerst sinds jaren is er tijdens het Commissiedebat Verkeersveiligheid op 11 februari prominent aandacht voor het verbeteren van voetgangersveiligheid. Directeur VeiligheidNL Martijntje Bakker pleit voor meer aandacht voor de vele enkelvoudige ongevallen.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...