Paspoort kwijt? Niet naar de politie maar naar de gemeente
Niet meer langs de politie voor een proces verbaal van
vermissing wanneer je je paspoort, identiteits- of rijbewijs bent kwijtgeraakt,
maar gewoon meteen naar je gemeente om een nieuwe te regelen. Deze nieuwe
aanpak is de afgelopen jaren getest in ruim 250 gemeenten. Nu wordt in het hele
land op deze makkelijke manier omgegaan met vermiste reisdocumenten.
2x melden
In de oude situatie moest de vermissing twee keer gemeld worden, bij de politie en de gemeente. Dankzij de proef hoeft dat niet meer. De politie ontvangt nog steeds van gemeenten informatie als een vermist reisdocument kan duiden op fraude, bijvoorbeeld omdat de persoon regelmatig documenten als vermist opgeeft, of eerder sprake is geweest van misbruik van het document. Maar de politie kan zich nu gerichter concentreren op vermissingen met een verhoogd risico op fraude, en hoeft zich niet langer met alle vermissingen bezig te houden. Dat scheelt de politie op jaarbasis circa 115 fte, terwijl de opsporingsmogelijkheden worden verbeterd.
Wetsvoorstel
De proef is vorig jaar geëvalueerd en na een positieve evaluatie is het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gestart met het aanpassen van de Paspoortwet zodat de proef in wetgeving kan worden omgezet en deze aanpak geïmplementeerd kan worden in elke gemeente. Het wetsvoorstel dat dit regelt wordt naar verwachting voor de zomer aan de Tweede Kamer aangeboden.
Topics:Reis & vervoer, Toerisme, Vakanties, Zakelijk toerisme
Trefwoorden: reizen, paspoort, id