Geplaatst op: 10-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Belgen wijzigen vakantieplannen door EK

Belgen wijzigen vakantieplannen door EK
Nederland is niet vertegenwoordigd op het EK Voetbal. Ons land heeft zich niet gekwalificeerd, de Belgen wel en dat heeft invloed op het vakantiegedrag van onze zuiderburen. Twintig procent van de Belgen past zijn vakantie door het EK aan. Dat blijkt uit onderzoek van wes research & strategy onder 2.000 volwassen Belgen. Het EK heeft een grotere invloed op de reisplannen van de Franstaligen (24%) dan van de Nederlandstaligen (16%).


De plannen worden gewijzigd om de verrichtingen van de Rode Duivels thuis te kunnen volgen of om Frankrijk in die periode te ontlopen. Een kleine 3% van de Belgen gaat speciaal voor het EK naar Frankrijk.


Veel verschillende aanpassingen

Bij 80% heeft het EK geen enkele invloed op de reisplannen (sowieso andere periode, gaat toch niet op reis, ...). Bij 8,9% worden de reisplannen (periode, bestemming) niet echt beïnvloed, maar ze zorgen er wel voor dat ze het EK makkelijk kunnen volgen vanop hun vakantiebestemming (tv, groot scherm, ...). 6,4% zal omwille van het EK in een andere periode reizen. 3,6% om het EK thuis/in eigen land te kunnen volgen, 2,8% om de voetbalgekte, de hogere prijzen, ... in Frankrijk te vermijden. 1,7% reist omwille van het EK in die periode naar een andere bestemming dan Frankrijk. 2,8% reist speciaal omwille van het EK naar Frankrijk. 1,7% doet dit om één of meerdere matchen bij te wonen, 1,1% om de voetbalsfeer in het algemeen te beleven.



EK heeft grotere invloed op Franstaligen

Er zijn een aantal verschillen merkbaar tussen Nederlandstaligen en Franstaligen. Het EK heeft een grotere invloed op de reisplannen van de Franstaligen (ongeveer 24% wordt beïnvloed) dan van de Nederlandstaligen (16% wordt beïnvloed). 11,4% van de Franstaligen zorgt ervoor dat ze het EK makkelijk kunnen volgen op de bestemming, ten opzichte van 6,8% van de Nederlandstaligen. 4,1% van de Franstaligen reizen speciaal naar het EK (2,7% woont een match bij, 1,4% gaat voor de sfeer), ten opzichte van 1,7% van de Nederlandstaligen (0,9% woont een match bij, 0,8% gaat voor de sfeer).


Over wes research & strategy

wes is een onderzoeks- en adviesbureau uit Brugge dat marktonderzoek verricht en strategisch advies verleent aan bedrijven, overheden en organisaties. We begeleiden onze klanten in het maken van keuzes op basis van feiten en cijfers. wes research & strategy is onder andere marktleider in onderzoek naar de Belgische reismarkt. Het reisgedrag van de Belgen wordt op continue basis gemeten.

Trefwoorden: evenementen, sporevenementen, vakantieplannen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...