Geplaatst op: 20-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Eindhoven groeit toeristisch sterk en weet jonger publiek te trekken

Eindhoven groeit toeristisch sterk en weet jonger publiek te trekken
Eindhoven kan terugkijken op een succesvol 2015. Alle toeristische indicatoren stonden in de plus. De uitgekiende strategie van Eindhoven365, waarover Peter Kentie in Recreatie & Toerisme vertelde, lijkt haar vruchten af te werpen.


Sterke groei in verblijfstoerisme, +12%

Er bleven in 2015 veel meer toeristen in Eindhovens hotel overnachten, ruim 735 duizend, een groei van 12% ten opzichte van 2014.


Veel meer jongeren bezoeken de stad

Ook het dagbezoek zat in de lift. Vorig jaar steeg het aantal binnenlandse toeristische bezoeken met 2,74% naar 3,4 miljoen. De bestedingen groeiden fors, van € 46 naar € 48,30 per bezoek. Opvallender was de verschuiving in leeftijd van de bezoekers. Waren in 2014 de 50-plussers met een aandeel van 35% nog in de meerderheid, in 2015 was de grootste bezoekersgroep (39%) tussen de 25 en 49 jaar. De 50-plussers moesten het doen met een aandeel van 32%. De jongeren (15-24 jaar) kwamen minder naar Eindhoven, hun aandeel daalde van 20% naar 12% ten kosten van de tieners (0-14 jaar) die met een aandeel van 17% op de derde plaats stonden.



Evenementenbezoekers geven meer uit

In de stad worden ook steeds meer evenementen georganiseerd, vorig jaar 144, een flinke toename ten opzichte van 2014 toen Eindhoven365 nog 108 evenementen telde. Het aantal evenementenbezoekers steeg met 1,32% naar 3,7 miljoen. In de top 5 van grootste evenementen zat de groei in aantallen bezoekers vooral bij Glow (730.000, +12%) en de Dutch Design Week (275.000, +6%). De andere evenementen in de top vijf noteerden evenveel bezoekers. De economische betekenis van de evenementen groeide met 6,6% naar 68,6 miljoen euro. Samengevat kunnen we basis van deze cijfers concluderen dat in Eindhoven weliswaar veel meer evenementen werden georganiseerd (+33%) maar dat de aantallen bezoekers met slechts 1,32% die wel meer uitgaven (+6%).


Link: https://gallery.mailchimp.com/4a6105bfd4b3e55db90360e3b/files/Facts_Figures_Eindhoven_2015_NL.pdf
Trefwoorden: stedelijk toerisme, dagtoerisme, verblijfsrecreatie, noord-brabant

CELTH





||| Nieuws |||

13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...