Geplaatst op: 20-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Eindhoven groeit toeristisch sterk en weet jonger publiek te trekken

Eindhoven groeit toeristisch sterk en weet jonger publiek te trekken
Eindhoven kan terugkijken op een succesvol 2015. Alle toeristische indicatoren stonden in de plus. De uitgekiende strategie van Eindhoven365, waarover Peter Kentie in Recreatie & Toerisme vertelde, lijkt haar vruchten af te werpen.


Sterke groei in verblijfstoerisme, +12%

Er bleven in 2015 veel meer toeristen in Eindhovens hotel overnachten, ruim 735 duizend, een groei van 12% ten opzichte van 2014.


Veel meer jongeren bezoeken de stad

Ook het dagbezoek zat in de lift. Vorig jaar steeg het aantal binnenlandse toeristische bezoeken met 2,74% naar 3,4 miljoen. De bestedingen groeiden fors, van € 46 naar € 48,30 per bezoek. Opvallender was de verschuiving in leeftijd van de bezoekers. Waren in 2014 de 50-plussers met een aandeel van 35% nog in de meerderheid, in 2015 was de grootste bezoekersgroep (39%) tussen de 25 en 49 jaar. De 50-plussers moesten het doen met een aandeel van 32%. De jongeren (15-24 jaar) kwamen minder naar Eindhoven, hun aandeel daalde van 20% naar 12% ten kosten van de tieners (0-14 jaar) die met een aandeel van 17% op de derde plaats stonden.



Evenementenbezoekers geven meer uit

In de stad worden ook steeds meer evenementen georganiseerd, vorig jaar 144, een flinke toename ten opzichte van 2014 toen Eindhoven365 nog 108 evenementen telde. Het aantal evenementenbezoekers steeg met 1,32% naar 3,7 miljoen. In de top 5 van grootste evenementen zat de groei in aantallen bezoekers vooral bij Glow (730.000, +12%) en de Dutch Design Week (275.000, +6%). De andere evenementen in de top vijf noteerden evenveel bezoekers. De economische betekenis van de evenementen groeide met 6,6% naar 68,6 miljoen euro. Samengevat kunnen we basis van deze cijfers concluderen dat in Eindhoven weliswaar veel meer evenementen werden georganiseerd (+33%) maar dat de aantallen bezoekers met slechts 1,32% die wel meer uitgaven (+6%).


Link: https://gallery.mailchimp.com/4a6105bfd4b3e55db90360e3b/files/Facts_Figures_Eindhoven_2015_NL.pdf
Trefwoorden: stedelijk toerisme, dagtoerisme, verblijfsrecreatie, noord-brabant

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/12/24
All in CARAVANING (AIC) beurs naar nieuwe locatie in China
Van 9 tot en met 11 mei 2025 vindt in China de internationale beurs voor campers en caravans op een nieuwe locatie plaats: het Shougang Convention & Exhibition Center in Beijing.
28/12/24
Elektrische bussen voor pendel P3 naar Schiphol
Luchthaven Schiphol en vervoersbedrijf Arriva introduceren elektrische bussen voor P3 Lang Parkeren.
27/12/24
Vakantie blijft populair ondanks prijsstijgingen
Ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud, blijft de behoefte aan vakantie bij Nederlanders onverminderd groot. Echter, de prijsstijgingen dwingen een op de acht Nederlanders om minder vaak op vakantie te gaan of minder uit te geven.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...