Geplaatst op: 24-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Start 9 steden Internationale Hanzestedenlijn

Start 9 steden Internationale Hanzestedenlijn

Om 10.30 werd met negen zegels het verbond symbolisch gesloten tussen de negen Nederlandse Hanzesteden tot de internationale Hanzestedenlijn 2016 – 2019. De directe aanleiding zijn de Hanzedagen van 15 tot en met 18 juni 2017.

Lokale marketingorganisaties stellen met hulp van NBTC Holland Marketing, de provincies Gelderland en Overijssel het strategisch marketingplan op deze zomer. In het najaar wordt de input van ondernemers gevraagd. Ook wordt dan specifiek onderzoek uitgevoerd naar de grootste markt voor dit internationale markt, Duitsland. Binnen de IJsselvallei hopen ondernemers op 600.000 bezoekers. De reële schatting van de gemeente Kampen staat op 250.000 bezoekers voor de internationale Hanzedagen.

Jan Jacob van Dijk, gedeputeerde waarschuwde de steden dat ze niet alleen actief het marketingprogramma moeten uitvoeren omdat er een internationaal aansprekend evenement op Nederlandse bodem wordt gehouden. "Houd de gedachte van de waardeboodschap van de Hanze en breng die naar voren. Dat is een steviger fundament om op te bouwen dan alleen een leuk toeristisch evenement.”

Binnen de positionering van de Hanzesteden in Nederland wordt ook een positionering van de steden op zichzelf vastgesteld. Jos Vranken (NBTC Holland Marketing) riep om vooral vanuit het perspectief van de internationale toerist de marketing uit te voeren. "Kijk voorbij de regionale lijnen die we hier binnen Nederland kennen.”
Met de bezegeling is nu ook de Hanzestedenlijn een van de acht symbolische metrolijnen die NBTC in het buitenland gebruikt voor de promotie.

Hoe groot de investering is vanuit de provincies, lokale marketingorganisaties en het ministerie van Economische Zaken is, wil het samenwerkingsverband nog niet melden. Bastiaan Overeem, een van de trekkers van het project. "Vandaag willen we het niet over geld hebben. Het is de start van de samenwerking. Nog niet alles staat vast waardoor ook nog geen concreet budget is op te stellen. Dat geld komt later.”

In het komende nummer van Recreatie & Toerisme wordt meer onthuld over de achtergronden van de samenwerking.

CELTH





||| Nieuws |||

12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.
10/02/25
Meer aandacht voor voetgangersveiligheid
Voor het eerst sinds jaren is er tijdens het Commissiedebat Verkeersveiligheid op 11 februari prominent aandacht voor het verbeteren van voetgangersveiligheid. Directeur VeiligheidNL Martijntje Bakker pleit voor meer aandacht voor de vele enkelvoudige ongevallen.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...