Geplaatst op: 30-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Samenwerking drijft cijfer Duitse kampeerders in Overijssel omhoog

Samenwerking drijft cijfer Duitse kampeerders in Overijssel omhoog

In 2015 brachten 115.000 Duitse toeristen hun vakantie door in Overijssel, goed voor 355.000 overnachtingen. De stijging van 25% ligt een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde van 10%. Dat komt vooral door een samenwerkingsverband van kampeerbedrijven dat zich sterk richt op de Duitse kampeerder.

Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost: "Met name kampeeraccommodaties richten zich nadrukkelijker op de Duitse gast, die vooral in het voor- en naseizoen hun vakantie in Nederland doorbrengen. Dankzij de samenwerking in Euregio verband, met name via het project ‘Grenzeloze Toeristische Innovatie’ (GTI) wordt het voor Overijsselse ondernemers steeds aantrekkelijker zich te richten op de Duitse markt. Bovendien is inkomend toerisme één van de speerpunten in het provinciale vrijetijdsprogramma ‘Gastvrij Overijssel’, waarmee de aankomende jaren een extra impuls zal worden gegeven aan deze kansrijke markt.”


Vlamingen komen om te genieten

Nederland is in België een populaire bestemming voor een korte vakantie. In 2015 steeg het aantal Belgische toeristen dat Overijssel bezocht tot 63.000, goed voor 173.000 overnachtingen. Dat is een stijging van 34%, terwijl nationaal de toename 7% bedraagt. MarketingOost heeft in samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) campagne gevoerd in Vlaanderen.

Veerle Hellemans, Vlaanderenspecialist bij NBTC: "Vlamingen zijn echte genieters. Op vakantie is genieten de favoriete activiteit en fietsen is daarbij de rode draad.Overijssel is een aantrekkelijke bestemming dankzij het gevarieerde landschap en de uitstekende faciliteiten. Maar het is bovenal de gastvrijheid en de aandacht die men in Overijssel graag besteedt aan zijn gasten die de Vlaming zo charmeert. Op vakantie wordt niet bezuinigd en genieten de Vlamingen volop van al het moois dat de regio te bieden heeft.”


Nat maar goed seizoen?

Toeristische ondernemers in Overijssel zijn overwegend positief gestemd over het toeristisch seizoen van 2016. Ruim 25% verwacht betere resultaten dan vorig jaar, terwijl 8% van de ondernemers een negatieve ontwikkeling verwacht. 65% van de ondervraagden verwacht een vergelijkbaar jaar. Dat blijkt uit de Regiomonitor van MarketingOost. In totaal namen ruim 650 bedrijven deel aan het onderzoek, dat jaarlijks wordt uitgevoerd om de ontwikkelingen in de vrijetijdssector in Overijssel in beeld te brengen.
Trefwoorden: kamperen, samenwerking, Overijssel

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
06/02/25
Exclusief voor leden
Drie ton voor extra publieksprogramma Groninger Museum
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten om het Groninger Museum een vierj...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
06/02/25
Van Gogh Homeland presenteert de Groene Kathedraal
De Tilburgse Spooorzone krijgt in het voorjaar van 2026 in de vorm van een Groene Kathedraal een tijdelijk stedelijk lunapark. De Groene Kathedraal wordt een podium voor een prikkelend programma voor een breed publiek, waar met positiviteit en verbeeldingskracht aandacht wordt gevraagd voor dilemma’s en oplossingen voor de grote duurzaamheidsopgaven in Brabant, het Homeland van Vincent van Gogh.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...