Geplaatst op: 13-07-2016
Auteur: Marc Gerlings

Toerisme groeit maar bleisure staat stil

Toerisme groeit maar bleisure staat stil
Bleisure, de samentrekking van business en leisure, groeit helemaal niet. Het staat stil op hetzelfde niveau als vijf jaar geleden. Opvallend want toerisme groeide in die periode wereldwijd ongeveer 4,5 tot 5,5 procent per jaar. Enkele jaren geleden leiden de eerste onderzoekscijfers naar bleisure tot hooggespannen verwachtingen voor verdere groei. Interessant aan deze cijfers, de onthulling op welke routes wel of niet extra vrije dagen worden ingepland voor sightseeing of leuke activiteiten.

Uit de kwantitatieve resultaten van een marktonderzoek door Carlson Wagonlit Travel Solutions Group komt naar voren dat één op de vijf zakelijke reizigers jaarlijks de zakelijke reis verlengt voor privédoeleinden. In bijna de helft van de bleisure reizen, worden de vrije dagen aan het einde van de reis geplakt. In 34% van de gevallen wordt aan het begin van de reis van vrije dagen genoten, terwijl de overige 20% zowel voor als na de zakenreis extra dagen opneemt.

Het nadeel aan dit onderzoek is dat de cijfers gehaald zijn uit gegevens van de klanten van Carlson Wagonlit Travel. Het geeft geen compleet beeld van de markt van zakenreizen. 

Vrouw vs man
Opmerkelijk is dat vrouwelijke zakenreizigers meer bleisure trips plannen dan hun mannelijke collega's. Millennials verlengen ook graag hun zakelijke reis voor privé- activiteiten.

Welke route scoort?
De aantrekkelijkheid van de bestemming in relatie tot de plaats waar reizigers vandaan komen is tevens van grote invloed op het boeken van bleisure trips. De route Londen/San Francisco scoort bijvoorbeeld 23%, terwijl de route Londen/Parijs maar 2% scoort. Terwijl deze steden in toerisme gelden als supermagneten.

Catalin Ciobanu van CWT Solutions Group: "Hoewel steeds meer mensen overwegen om recreatieve/vrije dagen te koppelen aan hun zakenreis resulteert dit niet in een reële stijging van het aantal bleisure reizen. De uitkomsten zijn interessant en ze helpen ons om het bleisure mechanisme beter te begrijpen. Ons advies aan Corporate travel managers is om binnen het formele reisbeleid rekening te houden met de bleisure reiswensen van hun medewerkers.”

De uitkomsten van dit onderzoek van CWT Solutions Group zijn gebaseerd op wereldwijd geboekte zakenreizen tussen 2011 en 2015.
Trefwoorden: reizen, toerisme, bleisure, zakenreizen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
10/12/24
Exclusief voor leden
Arriva neemt afscheid van busvervoer in Friesland
Toeristen die met het ov in Friesland reizen zien het merk Arriva alleen nog in de regionale treinen. Arriva neemt afscheid van het busvervoer in deze provincie.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
10/12/24
Minister Beljaars maakt werk van beter ondernemersklimaat
Minister Beljaarts van Economische Zaken gaat werk maken van een beter ondernemersklimaat. Dat beloofde hij op de eerste OndernemersTop.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...