Geplaatst op: 18-07-2016
Auteur: Marc Gerlings

Campagne Liberation Route bij Vierdaagse

Campagne Liberation Route bij Vierdaagse

Deelnemers van de honderdste editie van de Nijmeegse Vierdaagse worden volgende week meegenomen naar de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog. Op elk van de vier wandeldagen passeren zij een zogenaamde historische zone van ongeveer 30 meter. In deze zones wordt op toegankelijke, multimediale wijze verteld wat zich ter plekke heeft afgespeeld in 1944 en 1945.


Multimediaal in Vierdaagse route
De historische zones maken deel uit van een uitgebreider jubileumprogramma rondom '100 jaar wandelen in vrijheid', het subthema van de Vierdaagse. De Stichting Liberation Route Europe (SLRE), het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen, het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945 en de Vierdaagse hebben hiervoor de handen ineen geslagen. De historische zones bestaan uit grote zuilen, foto's, geluid en video. Daarmee krijgen de wandelaars het gevoel écht over historische grond te wandelen.


Josephine Baker
Elke dag staat een ander verhaal centraal. Op de dinsdag krijgen wandelaars meer te horen over de Betuwe als frontlinie. Op woensdag komen zij langs de Oversteek in Nijmegen, de nieuwe stadsbrug. Ook deze plek heeft veel historische waarde. De geallieerde operatie Veritable staat centraal op donderdag en op vrijdag neemt de Liberation Route Europe de wandelaars mee langs het optreden van Josephine Baker in oktober 1944 in Overasselt.


Naast de historische zones worden deelnemers en bezoekers op diverse andere manieren en plekken herinnerd aan de gebeurtenissen in de regio, nu ruim zeventig jaar geleden. Zo is in het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945 de tentoonstelling 'Op vrije voeten. De vierdaagse in oorlog en vrijheid' te bezoeken. In hetzelfde pand is ook de reizende expositie 'Routes of Liberation' van de Liberation Route Europe te zien. Verder is voor iedereen een tweetalige mobiele website beschikbaar. Vialopeninvrijheid.nlkunnen mensen zichzelf taggen in foto's die onderweg zijn gemaakt. Daarmee maken zij kans op een parachutesprong. Daarnaast geeft de site meer inzicht over de Liberation Route Europe en de historische plekken die worden gepasseerd.

Trefwoorden: liberation route, campagne, Vierdaagse

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...