Geplaatst op: 19-07-2016

INretail en NBTC willen Nederland als internationale shoppingbestemming op de kaart zetten

INretail en NBTC willen Nederland als internationale shoppingbestemming op de kaart zetten

NBTC en INretail gaan een samenwerking aan op het gebied van retail en toerisme. Met de Holland Shopping Alliantie (HSA) zetten de twee partijen Nederland internationaal als ‘shopping’ bestemming nadrukkelijker op de kaart. Het doel van de samenwerking is meer zichtbaarheid creëren voor het unieke Nederlandse retailaanbod bij internationale bezoekers. Dat zal leiden tot meer bezoek(ers) en meer bestedingen in winkels.


Het bevorderen van winkeltoerisme is een actiepunt in de Retailagenda die op initiatief van minister Kamp werd ontwikkeld. De Holland Shopping Alliantie draagt bij aan de ambitie van ‘bruisende binnensteden’ en vormt onderdeel van NBTC’s HollandCity-strategie.


Inkomende toeristen besteden 600 miljoen euro in winkels

Inkomend toerisme levert een steeds belangrijkere bijdrage aan het verdienvermogen van de Nederlandse retail. Het afgelopen jaar is het aantal internationale bezoekers gestegen naar 15 miljoen. Dit is een toename van acht procent ten opzichte van 2014. Gezamenlijk gaven deze bezoekers ruim 5,7 miljard euro uit, waarvan ruim 600 miljoen aan winkelen. Bijna de helft van deze bestedingen doen zij bij mkb-bedrijven in bij voorkeur de fysieke winkelomgeving.


Internationale bezoekers besteden bovengemiddeld

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "Onze strategie richt zich op het beter spreiden van internationale bezoekers in tijd en ruimte én op het aantrekken van bezoekers met een hoog bestedingspatroon. De Holland Shopping Alliantie bevindt zich op het snijvlak van retail, toerisme en cultuur. Internationale bezoekers komen naar Nederland en ondernemen allerlei activiteiten waaronder in toenemende mate winkelen. Onderzoek wijst uit dat dat vaak bezoekers zijn die bovengemiddeld veel besteden. Bij deze groep willen we het bijzondere retailaanbod onder de aandacht brengen. Het evenementjaar Jeroen Bosch is een mooi voorbeeld van hoe sectoren kunnen profiteren van elkaar: men komt voor het thema Jeroen Bosch naar ons land en tijdens het verblijf profiteren ook de horeca en de retail in de binnenstad die op het thema inspelen.”


Toeristen waarderen compact Nederland

Inretail is de grootste non-food brancheorganisatie van Nederland. Zij vertegenwoordigt ruim 16.000 winkels in de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche. Haar missie is ondernemen makkelijker maken. In de branche vinden ruim 140.000 mensen werk.


Jan Meerman, algemeen directeur van INretail, benadrukt dat de Nederlandse retail het verdient om ontdekt te worden door buitenlandse bezoekers. "Het DNA van Nederlandse plaatsen is uniek in de wereld. Op een relatief klein oppervlak vinden toeristen een compleet aanbod van vaak historische gegroeide winkelroutes, horeca-, evenementen- en cultuuraanbod. Dat kennen ze niet in eigen land en wordt daarom enorm gewaardeerd. De Holland Shopping Alliantie daagt ondernemers, steden en dorpen uit om hun onderscheidend vermogen om te zetten naar aantrekkingskracht op bezoekers uit binnen- en buitenland. Nederland kan dé shopbestemming bij uitstek worden.”


Uitnodiging

Vranken en Meerman roepen andere partijen in en om retail en toerisme nadrukkelijk op om zich aan te sluiten bij de Holland Shopping Alliantie. "Wij zetten deze eerste stap met de nadrukkelijke intentie om de samenwerking en slagkracht met en via andere partijen te versterken”, aldus Meerman en Vranken.

Topics:Retail
Trefwoorden: retail, winkelen, samenwerking, internationaal toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/01/25
Ruby Hotels zet Heeres in voor pr Nederlandse markt
Ruby Hotels, de Duitse hotelgroep die bekendstaat om haar Lean Luxury-concept, heeft Eline Heeres (S...
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.

||| Agenda |||

18/01/25 t/m 19-01-25
18/01/25 t/m 19-01-25: Camperbeurs
Op donderdag 18 en vrijdag 19 januari 2025 vindt in het Autotron Rosmalen de Camperbeurs plaats.&nbs...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...