Geplaatst op: 20-07-2016
Auteur: Marc Gerlings

Nederland groeit van 6,6 naar 10,5 miljoen wandelaars

Nederland groeit van 6,6 naar 10,5 miljoen wandelaars
Het aantal wandelaars in Nederland was nog nooit zo hoog. Dit blijkt uit de Nationale Wandelmonitor die Stichting Wandelnet vandaag publiceerde. Sinds 2010 steeg het aantal Nederlanders dat wandelt voor het plezier van 6,6 naar 10,5 miljoen. Wandelaars wandelen gemiddeld zeven kilometer per keer en wordt er op jaarbasis 1,7 miljard euro uitgegeven aan deze vrijetijdsbesteding.

Populairste vrijetijdsbesteding
Wandelen is de meest ondernomen vrijetijdsbesteding in Nederland. Jaarlijks worden er 441 miljoen recreatieve wandelingen gemaakt. Winkelen in de binnenstad (202 miljoen keer) en uit eten gaan (194 miljoen keer) volgen op de tweede en derde plaats. Ongeveer twee op de drie Nederlanders maakt weleens een wandeling voor het plezier. De voornaamste redenen om te gaan wandelen zijn buiten willen zijn (30%), gevolgd door ontspanning (23%) en het op peil houden van de conditie (13%). Men wandelt het liefst in bosgebied (24% van de wandelaars), maar ook een ommetje door de eigen wijk is populair (22%). De meeste wandelingen per inwoner worden gemaakt in Zeeland, Limburg en Friesland.

Meer buiten willen zijn
Verschillende trends en ontwikkelingen kunnen de toename in het aantal wandelaars verklaren. Zo is ‘buiten zijn’ steeds populairder: tweederde van de Nederlanders zou graag meer tijd in de buitenlucht doorbrengen dan men nu doet. Ook zijn steeds meer mensen bewust met hun gezondheid bezig. Door gezond te eten, maar ook door meer te bewegen. Wandelen sluit niet alleen aan bij deze behoefte aan beweging, maar ook bij de behoefte aan balans: mindful in het hier-en-nu zijn, de natuur opzoeken en al wandelend je hoofd leegmaken.

Economie en gezondheid
Op jaarbasis wordt er in Nederland 1,7 miljard euro uitgegeven aan wandelen. Daarvan wordt het grootste deel uitgegeven aan vervoer naar het startpunt van de wandeling (494 miljoen euro), wandelkleding (347 miljoen euro) en wandelvakanties (322 miljoen euro).

In het nummer van Recreatie & Toerisme augustus / september verschijnt een achtergrondartikel met meer cijfers en commentaren.

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...