Geplaatst op: 27-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kortingsacties voor attractieparken ongekend populair

Kortingsacties voor attractieparken ongekend populair
Nieuwland / Shutterstock.com

Een entreeticket voor één van de zeven grootste Nederlandse attractieparken is gemiddeld 2,7% duurder geworden. Dat is flink meer dan de inflatie. Door online te bestellen, gebruik te maken van kortingsacties of zelf eten mee te nemen kunnen bezoekers geld besparen. Twee derde van de pretparkbezoekers (68%) maakt altijd of vaak gebruik van kortingsacties bij een bezoek aan een pretpark, zo blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder 57.200 respondenten per dag. Een gezin met kinderen spendeert in totaal gemiddeld ruim 100 euro aan een pretpark-uitstapje.


Entreeprijzen stijgen harder dan inflatie

Pretparken zijn het afgelopen jaar opnieuw in prijs gestegen. ING onderzocht de prijzen van de Efteling, Walibi, Slagharen, Toverland, Hellendoorn en Duinrell. Inmiddels kost een entreeticket voor één van de zeven grote parken aan het loket gemiddeld ruim 32 euro. Dat is bijna een euro meer dan vorig jaar. Deze prijsstijging van 2,7% is flink hoger dan de inflatie. Die ligt momenteel rond de 0,0%. Eén van de verklaringen voor de bovengemiddelde prijsstijging van pretparken is dat ze doorlopend investeren in nieuwe attracties om bezoekers een mooie ervaring te bezorgen. Deze investeringen willen zij natuurlijk op de één of andere manier terugverdienen. Zo verhoogde Walibi Holland de reguliere entreeprijs van 32,50 naar 35,50, maar konden bezoekers hiervoor wel de dit jaar nieuw geopende achtbaan ‘Lost Gravity’ trotseren.



Besparen door online te bestellen

Pretparkliefhebbers kunnen bij de meeste pretparken goedkoper uit zijn door online te bestellen. Bezoekers van de Efteling zijn online 10% goedkoper uit. Bij een bezoek aan Walibi Holland loont online bestellen nog meer: de entreeprijs valt dan ruim 20% lager uit. Bezoekers aan attractiepark Slagharen kunnen pas echt hun slag slaan als ze online hun ticket kopen: zij besparen maar liefst 30%. Hierbij dienen ze hun kaarten wel minimaal een week vooruit te bestellen. Het scheelt bezoekers niet alleen geld wanneer ze het entreebewijs op internet bestellen, maar ook tijd: ze hoeven immers minder lang of helemaal niet in de rij te staan bij de ingang. Ook voor de pretparken is het plezierig: zij hebben eerder hun geld binnen en kunnen een betere inschatting maken van verwachte bezoekersaantallen en hier bijvoorbeeld hun personeelsplanning op aanpassen.



Meerderheid maakt gebruik van kortingsacties

Pretparkbezoekers kunnen de entreeprijs verder drukken door op jacht te gaan naar één van de vele kortingsacties. Twee op de drie bezoekers (68%) maakt meestal of zelfs altijd gebruik van dit soort acties. Een kwart heeft nog nooit korting gekregen op het entreekaartje. Vrouwen weten de korting duidelijk beter te vinden dan mannen. Net als bij online bestellen hebben pretparken ook voordeel van de kortingsacties: deze zijn voor hen immers een marketinginstrument.


Dagje pretpark kost gezin ruim 100 euro per persoon

Met de entree is het kostenplaatje vanzelfsprekend nog niet compleet. Hier komen nog allerlei zaken bij, zoals eten en drinken, souvenirs, vervoerskosten en soms parkeerkosten. Voor een gezin met kinderen, de voornaamste doelgroep van pretparken, kost een bezoek in totaal ruim 100 euro, zo blijkt uit de Nibud Vakantiegeldenquete 2016. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat niet iedereen blij wordt van achtbanen en sprookjeskastelen, of de kosten simpelweg te hoog vindt: 38% van de gezinnen gaat nooit naar een pretpark.

Trefwoorden: attractieparken, prijzen, kortingsacties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/12/24
All in CARAVANING (AIC) beurs naar nieuwe locatie in China
Van 9 tot en met 11 mei 2025 vindt in China de internationale beurs voor campers en caravans op een nieuwe locatie plaats: het Shougang Convention & Exhibition Center in Beijing.
28/12/24
Elektrische bussen voor pendel P3 naar Schiphol
Luchthaven Schiphol en vervoersbedrijf Arriva introduceren elektrische bussen voor P3 Lang Parkeren.
27/12/24
Vakantie blijft populair ondanks prijsstijgingen
Ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud, blijft de behoefte aan vakantie bij Nederlanders onverminderd groot. Echter, de prijsstijgingen dwingen een op de acht Nederlanders om minder vaak op vakantie te gaan of minder uit te geven.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...