Geplaatst op: 31-08-2016
Auteur: Marc Gerlings

Verrassend hoge groei horeca

Afname groei in 2016?

Verrassend hoge groei horeca
Wie met vakantie gaat of een weekendje weg, schuift vaak ook aan bij horeca. De Nederlandse horeca laat een verrassende groei zien. In het tweede kwartaal werd gemiddeld 0,5% groei gerealiseerd ten opzichte van het kwartaal ervoor. Vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden staat het groeipercentage op een stevige 5%. Niet alles is positief, het aantal verkochte consumpties daalt. Dat kan van invloed zijn op de ontwikkeling van de groei.

Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het tweede kwartaal 0,5 procent meer omgezet dan in het eerste kwartaal van 2016, meldt CBS. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, daalde licht. De omzetten van restaurants en hotels stegen in het tweede kwartaal het sterkst terwijl snackbars het ten opzichte van een kwartaal eerder met minder omzet moesten doen.

Restaurants en hotels grootste stijging
De omzetten van hotels en restaurants stegen met 1 procent het sterkst. De omzetgroei van beide branches was hoger dan in het eerste kwartaal. Cafés realiseerden in het tweede kwartaal nagenoeg evenveel omzet als een kwartaal eerder.

Binnen de horeca nam de omzet van snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, als enige af (-0,7 procent). Ook het volume, grofweg het aantal verkochte consumpties, nam met 0,9 procent af in vergelijking met een kwartaal eerder.

Jaarvergelijking: Bijna 5 procent meer omzet voor horeca
De horeca heeft bijna 5 procent meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2015. De twee voorgaande kwartalen was de groei met ruim 7 procent groter maar ook nu realiseerden alle branches meer omzet. Snackbars noteerden met 6,6 procent de grootste stijging. Hotels, restaurants en cafés boekten elk meer dan 4 procent omzetgroei.

Voor de horeca gold dat zowel het volume als de prijzen 2,4 procent hoger lagen dan een jaar eerder.

Toekomst: afname groei?
Dat het aantal verkochte consumpties daalt, kan duiden op een verdere afname van de groei. De zomer was goed als er gekeken wordt naar de gemiddelde temperatuur. Veel consumenten ervaren de zomer van 2016 door gebrek aan zonnige dagen als slecht. Het weer is sterk van invloed op het bezoek van horeca. De CBS cijfers over het derde kwartaal zullen hierover duidelijkheid geven.
Trefwoorden: trend, voorspelling, horeca, economie, cijfers

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
06/02/25
Exclusief voor leden
Drie ton voor extra publieksprogramma Groninger Museum
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten om het Groninger Museum een vierj...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
06/02/25
Van Gogh Homeland presenteert de Groene Kathedraal
De Tilburgse Spooorzone krijgt in het voorjaar van 2026 in de vorm van een Groene Kathedraal een tijdelijk stedelijk lunapark. De Groene Kathedraal wordt een podium voor een prikkelend programma voor een breed publiek, waar met positiviteit en verbeeldingskracht aandacht wordt gevraagd voor dilemma’s en oplossingen voor de grote duurzaamheidsopgaven in Brabant, het Homeland van Vincent van Gogh.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...