Verrassend hoge groei horeca
Afname groei in 2016?
![Verrassend hoge groei horeca](images/20160831_094646.jpg)
Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het tweede kwartaal 0,5 procent meer omgezet dan in het eerste kwartaal van 2016, meldt CBS. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, daalde licht. De omzetten van restaurants en hotels stegen in het tweede kwartaal het sterkst terwijl snackbars het ten opzichte van een kwartaal eerder met minder omzet moesten doen.
Restaurants en hotels grootste stijging
De omzetten van hotels en restaurants stegen met 1 procent het sterkst. De omzetgroei van beide branches was hoger dan in het eerste kwartaal. Cafés realiseerden in het tweede kwartaal nagenoeg evenveel omzet als een kwartaal eerder.
Binnen de horeca nam de omzet van snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, als enige af (-0,7 procent). Ook het volume, grofweg het aantal verkochte consumpties, nam met 0,9 procent af in vergelijking met een kwartaal eerder.
Jaarvergelijking: Bijna 5 procent meer omzet voor horeca
De horeca heeft bijna 5 procent meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2015. De twee voorgaande kwartalen was de groei met ruim 7 procent groter maar ook nu realiseerden alle branches meer omzet. Snackbars noteerden met 6,6 procent de grootste stijging. Hotels, restaurants en cafés boekten elk meer dan 4 procent omzetgroei.
Voor de horeca gold dat zowel het volume als de prijzen 2,4 procent hoger lagen dan een jaar eerder.
Toekomst: afname groei?
Dat het aantal verkochte consumpties daalt, kan duiden op een verdere afname van de groei. De zomer was goed als er gekeken wordt naar de gemiddelde temperatuur. Veel consumenten ervaren de zomer van 2016 door gebrek aan zonnige dagen als slecht. Het weer is sterk van invloed op het bezoek van horeca. De CBS cijfers over het derde kwartaal zullen hierover duidelijkheid geven.
Topics:Dagrecreatie, Horeca, Onderzoek, Toerisme
Trefwoorden: trend, voorspelling, horeca, economie, cijfers