Geplaatst op: 27-09-2016

Meer vertraging voor Nederlandse vliegpassagiers deze zomer

Meer vertraging voor Nederlandse vliegpassagiers deze zomer

Vier op de tien van de vluchten vertrekkend van Nederlandse luchthavens liep afgelopen zomer een vertraging op. In de maanden juni tot en met augustus reisden er een recordaantal van circa 20,5 miljoen passagiers van- en naar Nederland. Ongeveer 245.000 passagiers, waaronder naar schatting 81.000 Nederlanders, liepen een langdurige vertraging op van meer dan 3 uur, een stijging van bijna 30%. Dat blijkt uit cijfers van Vlucht-vertraagd.nl.


Stakend personeel, slecht weer, technische mankementen maar vooral operationele problemen bij de luchtvaartmaatschappijen gooiden deze zomer roet in het eten van veel vliegpassagiers. Luchtvaartmaatschappij Vueling kampte het vaakst met problemen en presteerde het slechtst van de onder de Nederlandse passagiers meest populaire luchtvaartmaatschappijen.


Klachtenstroom

"Over de afgelopen drie zomermaanden ontvingen we van al ruim 9.000 Nederlandse passagiers een claim voor een schadevergoeding en de klachtenstroom blijft doorgaan deze maand. We verwachten dat de teller boven de 12.000 klachten zal uitkomen,” zegt directeur Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl. "In totaal zagen we dat er deze zomer 1.254 vluchten een vertraging opliepen van meer dan drie uur terwijl dit er in 2015 nog ver onder de 1000 waren.”


Slechtst presterende luchtvaartmaatschappijen

Passagiers die een vlucht boekten bij Vueling hadden het meeste pech, ruim 39% van de vluchten van deze Spaanse maatschappij kwam met een vertraging aan. Operationele problemen waren de grootste reden waarom zoveel vluchten met een lange vertraging op hun bestemming aankwamen.



Niet alle maatschappijen nemen klachten serieus

Passagiers die een vertraging hebben opgelopen, kunnen echter op weinig steun rekenen. Van KLM, Arkefly en Transavia kan gezegd worden dat klachten serieus in behandeling worden genomen, anders is dat bij prijsvechters als easyJet en Ryanair. Budgetairline easyJet reageert zelden op claims die passagiers zelf indienen en Ryanair heeft liever geen bemoeienis van buitenaf, zodat ze gemakkelijk om uiteenlopende redenen rechtmatige claims af kunnen wijzen. Met name bij Eindhoven Airport, de tweede luchthaven van Nederland, waren veel problemen. In juli en augustus liep bijna de helft van de vluchten vertraging op, zegt Van Bekhoven tegen de NOS.


"Helaas zien we dat er door het gros van de luchtvaartmaatschappijen een loopje wordt genomen met de rechten van passagiers. Deze passagiers hebben de grootst mogelijke moeite een vergoeding te verkrijgen. Wij worden dan ook vaak ingeroepen als passagiers al een poging hebben gedaan. Luchtvaartmaatschappijen nemen de klacht pas na onze bemoeienis serieus,” stelt Van Bokhoven.


Recht op schade

De rechten van vliegpassagiers worden door Europese wetgeving beschermd, tot twee jaar na een vertraagde vlucht kunnen passagiers de vergoeding aanvragen en de vergoeding kan oplopen tot 600 euro per passagier.

Trefwoorden: luchtvaart

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
06/02/25
Exclusief voor leden
Drie ton voor extra publieksprogramma Groninger Museum
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten om het Groninger Museum een vierj...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
06/02/25
Van Gogh Homeland presenteert de Groene Kathedraal
De Tilburgse Spooorzone krijgt in het voorjaar van 2026 in de vorm van een Groene Kathedraal een tijdelijk stedelijk lunapark. De Groene Kathedraal wordt een podium voor een prikkelend programma voor een breed publiek, waar met positiviteit en verbeeldingskracht aandacht wordt gevraagd voor dilemma’s en oplossingen voor de grote duurzaamheidsopgaven in Brabant, het Homeland van Vincent van Gogh.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...