Nederlanders willen duidelijkheid bij autohuur in buitenland
![Nederlanders willen duidelijkheid bij autohuur in buitenland](images/20161006_094313.jpg)
Buitenlandse autoverhuurders mogen hun service wel
verbeteren en moeten veel transparanter worden. Nederlanders ergeren zich aan onvoorziene kosten zoals een
verplichte verzekering, een andere auto krijgen dan waarvoor is gereserveerd en
lang in de rij staan bij het ophalen.
Dat blijkt uit een onderzoek naar
autohuur in het buitenland van Sunny Cars waaruit ook blijkt dat autoverhuurders
transparanter mogen zijn over de kosten van het huren van een auto. Dat alles
is voor veel Nederlanders redenen genoeg om juist geen auto te huren. Het onderzoek biedt enorm veel aanknopingspunten om beter in te kunnen spelen op de wensen van de klant en potentiële doelgroepen beter te identificeren.
Wie huren een auto en waarom?
Sunny Cars laat elk jaar Panelwizard een onderzoek uitvoeren onder Nederlanders over hun ervaringen met autohuur in het buitenland. Daaruit blijkt dat meer dan een derde (34%) van de Nederlanders de afgelopen drie jaar een auto heeft gehuurd voor een vakantie in het buitenland. Mannen, jonge vakantiegangers (25-30 jaar) en hoogopgeleiden huren het vaakst een auto in het buitenland. De belangrijkste redenen om een auto te huren zijn het gevoel van vrijheid, de flexibiliteit, onafhankelijk zijn van anderen en meer kunnen zien en beleven. Veel Nederlanders boeken voorafgaand aan hun vakantie een huurauto via de web
Waar boeken Nederlanders een huurauto?
Veel Nederlanders boeken voorafgaand aan hun vakantie een huurauto via de website van een Nederlandse autoverhuurder/bemiddelaar. Ongeveer een derde (29,3%) doet dit via de website van een buitenlandse autoverhuurder/bemiddelaar en meer dan een kwart (27,6%) pas ter plekke bij een lokale verhuurder. Bijna een kwart van de Nederlanders haalt zijn auto op bij een verhuurbalie op de airport. En één op de vier Nederlanders kiest ervoor zijn huurauto bij een stadskantoor op te halen. We houden ook wel van gemak, want 11,9% laat de huurauto afleveren bij het hotel.
Bij wie huren Nederlanders een huurauto?
Als Nederlanders een auto huren in het buitenland kloppen ze het eerst op de deur bij Hertz (42%), daarna bij Europcar (35%) en Avis (30%). Ook Budget (22%), Alamo (15%) en Sunny Cars (14%) komen in het rijtje voor. Het onderzoek laat zien dat 26,1% van de Nederlanders een autoverhuurder als Budget niet kent. Bij Sunny Cars is dat zelfs 57,4%. Maar degenen die Sunny Cars kennen zijn daar wel het meest positief over. Zo geeft 5,8% aan héél positief te zijn over het gevoel dat men heeft bij Sunny Cars en dat is meer dan in vergelijking met andere verhuurders. Bij Europcar is dat 1,7% en bij Avis 1,8%.
Waarom huren Nederlanders geen huurauto?
Hoewel het huren van een auto in het buitenland populair is en voordelen biedt, zijn er genoeg Nederlanders (66,2%) die dat om uiteenlopende redenen niet doen. Het onderzoek laat zien dat ruim een derde (40,6%) van de Nederlanders extra onvoorziene kosten, zoals brandstof of een verplichte verzekering, als irritant beschouwt, waardoor ze mogelijk het besluit nemen om (in het vervolg) geen auto (meer) te huren. . Maar liefst 73% van de Nederlanders geeft dan ook aan dat autoverhuurders transparanter mogen zijn over de kosten van het huren van een auto.
De meeste auto’s worden in Spanje (34%), Griekenland (17%)
en de Verenigde Staten (15%) gehuurd. Tachtig procent huurt een gewone,
praktische huurauto (hatchback, coupé of sedan). Gevolgd door een MPV (Multiple
Purpose Vehicle) (10%), een terreinwagen (8%), een stationwagen (8%) of een
cabriolet (5%).
Waar houden Nederlanders niet van?
Nederlanders zitten niet te wachten op verrassingen bij de huur van een auto. Daarom vindt 62% het essentieel dat alle kosten zijn inbegrepen bij het huurbedrag, 58% wil een onbeperkt aantal kilometers kunnen rijden, 45% vindt een schadeverzekering belangrijk en 41% wil zelf de haal- en terugbrenglocatie kiezen.