Geplaatst op: 26-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hapert het Nederlands toerisme, deel 2

Hapert het Nederlands toerisme, deel 2
Vorige maand stelden we ons op de redactie de vraag of het Nederlands toerisme haperde. Directe aanleiding waren de overnachtingscijfers van het CBS over het eerste halfjaar 2016. We zagen toen een mooie groei in de eerste drie maanden maar een tegenvallende groei in het tweede kwartaal.


Zojuist komen de voorlopige cijfers over juli 2016 binnen en die stellen niet gerust. Het aantal gasten in Nederlandse logiesaccommodaties blijft stabiel op 4,1 miljoen. Alleen het inkomend toerisme groeit nog bescheiden met 2,6% naar 1,7 miljoen gasten. De klad zit duidelijk in het binnenlands toerisme dat 1,6% krimpt naar 2,4 miljoen gasten. Het totaal aantal overnachtingen daalt wel en fors ook, met 4% naar 14,2 miljoen. Daar zijn de verschillen tussen Nederlanders (-9,6%) en buitenlanders (+6,6%) nog veel duidelijker zichtbaar.


Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, juli 2012 - juli 2016, x 1.000

Bron: CBS, 2016 voorlopige cijfers


Alleen nog groei bij hotels

Van alle logiesvormen groeit alleen de belangstelling voor hotels nog (+3,8%). Opvallend genoeg zorgen daar juist de Nederlanders voor de groei (+8,0%) en blijft het aantal buitenlandse gasten stabiel.


Verblijfsrecreatie in de min

In de verblijfsrecreatie is dat juist omgekeerd. Daar daalt het aantal gasten met 4,8% waarbij de Nederlanders met -10,0% volledig verantwoordelijk zijn voor de verminderde belangstelling. Het aantal buitenlandse gasten groeit juist met 9,6%. Omdat Nederlanders in de verblijfsrecreatie met 1,2 miljoen gasten een veel groter aandeel hebben dan de buitenlandse met 513.000 kan de groei uit het buitenland de achteruitgang op de binnenlandse markt niet goedmaken.


Slechte juli voor kampeerterreinen

Binnen de verblijfsrecreatie doen vooral de kampeerterreinen slechte zaken. Het aantal gasten daalde daar met 9,4% wat volledig door een instortende vraag uit het binnenland (-12,2%) werd veroorzaakt. De buitenlandse markt bleef stabiel maar kon door het relatieve geringe belang (552.000 binnenlandse gasten versus 188.000 buitenlandse gasten) het verlies niet goedmaken.


Huisjesterreinen profiteren van inkomend toerisme

Huisjesterreinen zagen in juli 2016 iets meer gasten (+1,0%) maar minder overnachtingen (-1,7%). Ook hier komt de groei uit het buitenland (+18,3%) en moeten de parken op de binnenlandse markt (-7,5%) klappen incasseren. Gelukkig voor de huisjesterreinen wordt de buitenlandse vraag steeds belangrijker waardoor zij in mindere mate last hebben van de inzakkende binnenlandse vraag.


Tabel 1: Gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, juli 2015 - juli 2016


Bron: CBS, 2016 voorlopige cijfers

Duitsers en Belgen blijven Nederland trouw
Kijken we naar land van herkomst dan groeit voor Nederland nog de belangrijke Duitse (+7,9%) en Belgische (+12,0%) markt. Er kwamen minder gasten uit Azië (-12,7%) en Britten (-1,1%). Het toerisme uit Amerika (+1,2%) groeide licht. Binnen Europa zat vooral de klad in landen als Zwitserland (-13,5%), Denemarken (-11,5%) en Zweden (-11,1%). Maar ook uit Italië (-8,7%), Frankrijk (-7,2%) en Spanje (-4,3%) kwamen in juli minder toeristen naar ons land.
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, hotels, verblijfsrecreatie, kampeerterreinen, bungalowparken

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies
De btw-verhoging op sport, media en cultuur is voorlopig van de baan. Die voor logies niet en wordt in 2026 verhoogd van 9% naar 21%. Alleen kamperen is uitgezonderd. Dat hebben coalitie en oppositie afgesproken. HISWA-RECRON reageert diep teleurgesteld en ziet haar intensieve lobby van de afgelopen maanden niet beloond.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...