Kwart meer lunchrooms maar blurring licht op de loer
Sterke groei
In vijf jaar tijd groeide in Nederland
het aantal lunchrooms van 2.394 tot 3.000 bedrijven (bron: Horeca
DNA). Over 10 jaar steeg het aanbod zelfs met 37%, waarmee het fors
voorloopt op de ontwikkeling in de overkoepelende fastservice sector
(+16%). Noord-Holland telt de meeste
lunchrooms (688), maar de forse ontwikkeling in de provincie Utrecht valt op. Hier is het
aantal lunchrooms in 10 jaar met 77% toegenomen, tot een totaal van ruim 200.
Een derde onderdeel van keten
Van de 3.000 lunchrooms zijn er 982
aangesloten bij een keten zoals Bakker Bart (189), Subway (172),
Delifrance (160), Hema (123), Multivlaai (105), Bagels & Beans
(67), Limburgia (65), Brownies & Downies (41), Bufkes (37),
Vlaamsch Broodhuys (14) of Anne & Max (9). Lunchrooms worden gemiddeld groter. In 2009 was het gemiddelde oppervlakte 77m2, in 2016 was dat opgelopen tot gemiddeld 81m2.
Veel lunchrooms in grote steden en Limburg
Nederland telt gemiddeld 2,5 lunchrooms per 10.000 inwoners. Dat dit getal in de grote steden hoger ligt is geen verrassing, gezien het feit dat lunchrooms veelal in winkelgebieden liggen. In Amsterdam ligt het aantal lunchroom op 4,3 per 10.000 inwoners. Verrassend is echter dat Roermond de kroon spant met 5,3 lunchrooms op iedere 10.000 inwoners. In de Top 10 van steden met de hoogste lunchroomdichtheid staan nog drie Limburgse steden: Heerlen, Venlo en Maastricht. Het relatief grote aanbod kan verklaard worden door het bourgondische karakter en de ligging nabij de België en Duitsland.
Sterke groei bij bakkers met lunchrooms
Opvallende ontwikkeling in de lunchroomsector is de groei van bakkers met een lunchformule. Kenden we uiteraard al Bakker Bart, de afgelopen jaren zien we formules als het Vlaamsch Broodhuys en Koffie Leuten (Bakker van Maanen). Deze concepten spelen in op de trend van het tonen van de ambacht en de opmars van de vraag naar speciaal brood (o.a. spelt, glutenvrij en zuurdesem).
Lunchen bij de pomp
Ook buiten de lunchroomsector is de focus op het lunchconcept in volle ontwikkelingen. Het assortiment bij tank- en treinstations wordt steeds gezonder, verser en uitgebreider. Ook koffiebars en ‘blurring-concepten’ (horeca in winkels) bieden steeds vaker een lunchconcept.
En de toekomst?
Voor de toekomst verwachten de onderzoekers van Van Spronen dat het aanbod verder zal blijven groeien, met name concepten die zich profileren als ‘groen, gezond en ambachtelijk’. Ook zal de lunchroom zich steeds vaker gaan profileren als ‘ontbijt’-room, gezien het feit dat ontbijten buiten de deur steeds meer aan populariteit wint. Ook zal de branchevervaging doorzetten. Naast de bakkerijen die de stap maakten naar de lunchroomsector, vormen de koffiebars en retailzaken ook steeds meer geduchte concurrentie. Verder zal Nederland de aankomende jaren het aantal buitenlandse concepten verder toenemen, zoals bijvoorbeeld Exki, Le Pain Quotidien en Freshii.