Geplaatst op: 15-11-2016
Auteur: Marc Gerlings

Innovatie Expo: van bezoekersonderzoek tot foodtruck

Winst kennis centres verbreden naar maatschappelijke vraagstukken

Innovatie Expo: van bezoekersonderzoek tot foodtruck

In Bergen op Zoom zijn vandaag 28 innovatieve projecten te zien van de Centres of Expertise en Centres van Innovatief Vakmanschap. Daarbij ook CELTH dat actief is in de vrijetijdseconomie. Gezamenlijk zien de centres hun waarde toenemen. De interactie met het bedrijfsleven leidt steeds vaker van theoretische kennis tot waardevolle producten en werkgelegenheid.

"Mkb wordt innovatiever”

Adri de Buck van het Centre voor Biobased: "We zijn trots op verbinding met het bedrijfsleven want het is volledig praktijk gestuurd. Het valoriseert dat met name het mkb innovatiever wordt. Het mkb is toch waar de Nederlandse economie op draait. Dat leidt tot interessante innovaties. Er ontstaan prachtige verbindingen, die komen tot stand komen door de centres. We zien dat de kennis ten dienste komt van de economische ontwikkeling. De wisselwerking leidde ook tot nieuw onderwijs, de weg terug van praktijkervaring naar de opleidingen. Dit betekent een interessante innovatie in het onderwijs. Je hoort vaak dat het onderwijs achterloopt, dat wordt nu anders. Je ziet dat onderwijs door de centres hand in hand loopt met het bedrijfsleven.”


Tijdens de bijeenkomst werd in het plenaire deel ook de wens geuit om meer maatschappelijke onderwerpen aan de centres te verbinden.


Arjan Kastelein: "De Centres waren ingericht voor de topsectoren maar er liggen vraagstukken in het maatschappelijk domein. Die moeten we ook adresseren. Niet nieuwe centres oprichten maar door de bestaande verbindingen aan elkaar te knopen.”

Tijdens de Innovatie Expo in werden 28 projecten getoond. Via 5 minuten pitches werd ieder centre of project toegelicht. Van duurzaam ontwikkelde frisdranken tot zorgrobots. Enkele getoonde projecten met een verbinding naar toerisme en recreatie:

* CELTH ( Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality): Leren omgaan met bezoekersdruk. In zes grote steden werd via een innovatieve onderzoeksmethode gezocht naar de balans tussen bewoners, bedrijven en bezoekers.

* Virtual museum. NHTV presenteerde een virtueel museum om te laten zien hoe een interactieve tentoonstelling, voorzien van interactieve muziek de beleving kan versterken. Partner van CELTH, Cradle, kenniscentrum voor Digitale Media and Games doet onderzoek naar 'engaging playful experiences' en digitale versterking van de beleving.

* Het RDM Centre of Expertise toonde een voorbeeldproject dat de past bij evenementen. Een oude bus, een Citroën HY kreeg een tweede leven. Deze markante vierwieler werd omgebouwd tot een op elektriciteit aangedreven foodtruck.


Hospitality en signing door studenten

Voor de Innovatie Expo werden de studenten ingezet voor de hospitality. De complete signing van de bijeenkomst en de expo, verdeeld over twee locaties, werd ook verzorgd door studenten. Dit onderstreept de wens van de centres om het onderwijs zoveel mogelijk praktisch te betrekken.

Trefwoorden: innovatie, celth, toerisme, recreatie, evenement, kennis, onderwijs

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...