Innovatie Expo: van bezoekersonderzoek tot foodtruck
Winst kennis centres verbreden naar maatschappelijke vraagstukken
In Bergen op Zoom
zijn vandaag 28 innovatieve projecten te zien van de Centres of
Expertise en Centres van Innovatief Vakmanschap. Daarbij ook CELTH dat actief is in de vrijetijdseconomie.
Gezamenlijk zien de centres hun waarde toenemen. De interactie met
het bedrijfsleven leidt steeds vaker van theoretische kennis tot
waardevolle producten en werkgelegenheid.
"Mkb wordt
innovatiever”
Adri de Buck van het Centre voor Biobased: "We zijn trots op verbinding met het bedrijfsleven want het is volledig praktijk gestuurd. Het valoriseert dat met name het mkb innovatiever wordt. Het mkb is toch waar de Nederlandse economie op draait. Dat leidt tot interessante innovaties. Er ontstaan prachtige verbindingen, die komen tot stand komen door de centres. We zien dat de kennis ten dienste komt van de economische ontwikkeling. De wisselwerking leidde ook tot nieuw onderwijs, de weg terug van praktijkervaring naar de opleidingen. Dit betekent een interessante innovatie in het onderwijs. Je hoort vaak dat het onderwijs achterloopt, dat wordt nu anders. Je ziet dat onderwijs door de centres hand in hand loopt met het bedrijfsleven.”
Tijdens de bijeenkomst werd in het plenaire deel ook de wens geuit om meer maatschappelijke onderwerpen aan de centres te verbinden.
Arjan Kastelein: "De
Centres waren ingericht voor de topsectoren maar er liggen
vraagstukken in het maatschappelijk domein. Die moeten we ook
adresseren. Niet nieuwe centres oprichten maar door de bestaande
verbindingen aan elkaar te knopen.”
Tijdens de Innovatie
Expo in werden 28 projecten getoond. Via 5 minuten pitches werd ieder
centre of project toegelicht. Van duurzaam ontwikkelde frisdranken
tot zorgrobots. Enkele getoonde projecten met een verbinding naar
toerisme en recreatie:
* CELTH ( Centre of Expertise
Leisure, Tourism & Hospitality): Leren omgaan met bezoekersdruk.
In zes grote steden werd via een innovatieve onderzoeksmethode
gezocht naar de balans tussen bewoners, bedrijven en bezoekers.
*
Virtual museum. NHTV presenteerde een virtueel museum om te laten
zien hoe een interactieve tentoonstelling, voorzien van interactieve
muziek de beleving kan versterken. Partner van CELTH, Cradle,
kenniscentrum voor Digitale Media and Games doet onderzoek naar
'engaging playful experiences' en digitale versterking van de
beleving.
* Het RDM Centre of Expertise toonde een
voorbeeldproject dat de past bij evenementen. Een oude bus, een
Citroën HY kreeg een tweede leven. Deze markante vierwieler werd
omgebouwd tot een op elektriciteit aangedreven foodtruck.
Hospitality en signing door studenten
Voor de Innovatie Expo werden de studenten ingezet voor de hospitality. De complete signing van de bijeenkomst en de expo, verdeeld over twee locaties, werd ook verzorgd door studenten. Dit onderstreept de wens van de centres om het onderwijs zoveel mogelijk praktisch te betrekken.