Geplaatst op: 16-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Gelderland tevreden met Girostart ondanks financieel tekort

Gelderland tevreden met Girostart ondanks financieel tekort
De start van de Giro d Italia in Gelderland heeft een verlies van vier ton opgeleverd. Dat is dinsdag bekend gemaakt tijdens de evaluatie van het wielerevenement in Papendal. De organisatie had 12,8 miljoen aan inkomsten verwacht, maar haalde uiteindelijk 12 miljoen euro binnen. Vooral de sponsorinkomsten vielen tegen. Omdat er minder is uitgegeven (12,4 miljoen euro) resteert een tekort van 0,4 miljoen euro. Dat moet worden betaald door de provincie en de gemeenten Arnhem, Apeldoorn en Nijmegen.


Toch kijkt Jan Markink, gedeputeerde sport van de provincie Gelderland tevreden terug: "De provincie Gelderland en haar organisatiepartners Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen kijken met veel genoegen terug op de start van de Giro. De doelstellingen zijn gehaald en veel positieve effecten zijn gecreëerd. In een samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en inwoners hebben we niet alleen een roze feest gevierd, maar ook voor de lange termijn mooie zaken gerealiseerd. Trots, verbondenheid en inspiratie zijn gecreëerd en gebleven dankzij dit prachtige evenement.”


De vier hoofddoelen bestonden voor de initiatiefnemers provincie Gelderland, Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen uit:


  • het organiseren van een veilig en succesvol internationaal wielerevenement, dat sportief een succes is en voor alle bezoekers een groot feest is;
  • het organiseren van een attractief side events-programma ter stimulering van de wielersport in Gelderland en de culturele en maatschappelijke activiteiten rond Italië en de Giro;
  • het initiëren van een zo groot mogelijke exposure en naamsbekendheid;
  • het behalen van een zo groot mogelijke economische bestedingsimpuls.

Succesvol internationaal wielerevenement

In totaal waren 482.500 dagbezoekers getuige van de vier Girodagen in Gelderland. 121.500 bezoekers kwamen van buiten Gelderland en 42.500 bezoekers vanuit het buitenland, met name uit België, Duitsland en Italië, landen waar de toeristische sector zich op richt.


Geen incidenten

Er deden zich rondom het evenement geen incidenten voor en RCS directeur Mauro Vegni omschreef de Giro start als: "De beste buitenlandse Giro start die ooit heeft plaatsgevonden.” Het evenement werd door de bezoekers gewaardeerd met een 8,1, waarmee het op de tweede plaats staat qua waardering van alle start van grote wielerrondes die ooit hebben plaats gevonden in Nederland.


Attractief side-events programma

In de 99 dagen voorafgaand aan het evenement werden maar liefst 1.500 side events georganiseerd. Samen met de vele city dressing activiteiten kleurden zij Gelderland roze. In totaal bezochten 200.000 mensen de side events en participeerden 70.000 mensen. Het droeg bij aan betere verbindingen tussen overheid, bedrijfsleven en inwoners en een gezamenlijk gevoel van trots. Tevens is men positiever geworden over grote evenementen in de steden en de provincie.


Exposure en naamsbekendheid

De TV beelden van Giro Gelderland bereikten 72 miljoen mensen in Europa. Zij zagen 33 Gelderse iconen in de livebeelden voorbijkomen. Mede dankzij de Nederlandse successen, overheerste Giro Gelderland de nationale media. De totale PR waarde van de print en online artikelen werd door onderzoeksbureau Clip It op 34,1 miljoen gewaardeerd. 95% van alle berichten die gepubliceerd werden over de Giro Gelderland hadden een positieve toon.


Economische bestedingsimpuls

De dagbezoekers besteedden gemiddeld 29,07 Euro. De 126.500 additionele bezoekers, mensen die zonder Giro niet naar Gelderland waren gekomen, zelfs nog meer. In totaal leverden zij een impuls van € 10.192.000 aan de Gelderse economie. RCS, Ploegen en Media besteden daarnaast € 1.356.000 en € 143.000 tijdens hun verblijf. Zoals verwacht moest een deel van het projectbudget buiten Gelderland worden besteed. Hiervoor vond een correctie plaats. In zijn totaliteit komt daardoor de netto positieve bestedingsimpuls voor Gelderland op € 8.387.000. Op basis van de ‘Willingness to Pay’-methode becijferde HAN dat de immateriële waarde van de Giro Gelderland voor Nederland 50 miljoen euro bedraagt en voor Gelderland 6,5 miljoen euro.


Projectbegroting

Het budget van de projectorganisatie is uiteindelijk gesloten op € 12.462.000, waar vooraf was gerekend op een besteding van € 12.850.000. Aan de inkomstenzijde werd € 12.097.000 gerealiseerd.


Projectdirecteur Simone Richardson: "We hebben minder inkomsten gegenereerd dan vooraf begroot. Belangrijkste aanleiding is dat het bedrijfsleven door tijdsdruk niet zoveel betrokken is geraakt bij het evenement als had gekund. We hebben daar op geacteerd door de begroting omlaag te brengen, zonder daarmee de doelstellingen in gevaar te brengen.”


Trots

Jan Markink: "Wat overheerst is trots. Trots op de partners, de doorkomstgemeenten, instanties en inwoners van Gelderland die gezamenlijk voor dit grote succes hebben gezorgd. Maar vooral ook op de 1.500 vrijwilligers, variërend in leeftijd van 15 tot 80 jaar en de studenten van de Giro Academy die zo’n belangrijke bijdrage hebben geleverd. Gezamenlijk met de vier organiserende overheden en projectorganisatie hebben zij het klimaat gecreëerd om in de toekomst nog meer van deze prachtige evenementen in Gelderland te organiseren.”


De complete rapporten

Het eindrapport van de Giro Gelderland project organisatie en het HAN evaluatierapport, in samenwerking met de Radboud Universiteit, Universiteit Utrecht en Decisio, zijn te downloaden via: www.girogelderland.nl/pers

Topics:Sport
Trefwoorden: evenementen, sport, sportevenementen,

CELTH





||| Nieuws |||

20/02/25
Exclusief voor leden
Romeins verleden zichtbaar maken voor toeristen en recreanten
Gemeente Nijmegen, provincie Gelderland en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen ondertekenden op 14 februari 2025 de samenwerkingsovereenkomst ‘Romeinen in Gelderland’. Daarmee willen de beleidsmakers het Romeinse erfgoed in Gelderland meer zichtbaar en beleefbaar maken voor toeristen en recreanten.
20/02/25
Aanscherping EU-regels tegen voedselverspilling
Dinsdagavond bereikten het Europees Parlement en de Raad een voorlopig akkoord over nieuwe maatregel...
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
20/02/25
VVV Noordwijk en Noordwijkerhout verwelkomen recordaantal bezoekers, meer vrijwilligers nodig
In 2024 hebben de VVV’s in Noordwijk en Noordwijkerhout 38.500 bezoekers mogen verwelkomen, een heel mooi record.
20/02/25
Visit Zuid-Limburg viert 140-jarig bestaan en neemt afscheid van Anya Niewierra
Visit Zuid-Limburg heeft gisteren op een druk bezochte bijeenkomst haar 140 jarig jubileum gevierd en afscheid genomen van algemeen directeur Anya Niewierra. Bestuursvoorzitter Wim Heuts reflecteerde op de transformatie van Visit Zuid-Limburg in de afgelopen decennia en de kansen en uitdagingen voor de toekomst.
20/02/25
Exclusief voor leden
Nederlandse caravanverkoop stijgt als enige in Europa
Uit de jaarcijfers van de European Caravan Federation (ECF) blijkt dat de verkoop van nieuwe caravans en campers in Europa in 2024 met ruim 5 procent is gegroeid. Deze groei is volledig toe te schrijven aan kampeerauto’s, terwijl alleen in Nederland het aantal nieuwe caravans steeg.
19/02/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs en Centraal Museum versterken positie Utrecht voor bijeenkomsten
Twee bekende iconen van de stad Utrecht, het Centraal Museum Utrecht en Koninklijke Jaarbeurs, slaan de handen ineen om Utrecht te positioneren voor congressen en tentoonstellingen.
19/02/25
Leiden Collection in jarig Amsterdam
Ter gelegenheid van de verjaardag van Amsterdam - 750 jaar - laat H’ART Museum in een nieuwe tentoonstelling diverse facetten van het dagelijks stadsleven zien in de 17de eeuw.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...