Hoe GLOW meer bezoekers trekt en toch minder druk werd ervaren
De elfde editie van het internationaal lichtkunstfestival GLOW Eindhoven werd zowel in het centrum als op de campus van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) druk bezocht. Dankzij het droge weer in het laatste weekend heeft het festival opnieuw een recordaantal van 740.000 bezoekers getrokken. Ditmaal kwamen de bezoekersstromen niet alleen uit Nederland, maar ook uit Duitsland, België en diverse andere landen in Europa. GLOW Eindhoven vond plaats van 12 t/m 19 november.
Goede spreiding
Dankzij een goede spreiding over de 7 km lange route en de bredere paden was het druk, maar werd het niet als té druk ervaren dit jaar. De soepele doorstroom op de meeste punten bracht meer rust en een veilig gevoel voor de bezoekers. De inzet van extra cameratoezicht op de route en nog eens 85 toezichthouders op het evenement heeft goed gewerkt. GLOW marketing heeft dit jaar nog iets breder ingezet op Duitsland, België en Luxemburg. En met resultaat: de Duitse RTL, Belgische en Luxemburgse journalisten brachten verslag uit over GLOW. Bezoekers uit Duitsland waren enthousiast en hoorbaar aanwezig op het lichtfestival.
Deze maatregelen zorgden voor een betere bezoekersspreiding:
Bredere paden
Langere route
Extra cameratoezicht
85 toezichthouders
Voor het eerst krijgen twee onderdelen van het festival een blijvend karakter. Het gaat om een lichtontwerp gemaakt door Har Hollands voor de schoorsteen op de campus van de TU/e, 'AnTUenna'. Op het Stationsplein blijft het project 'Just because you are a character, doesn't mean you have character' van de Eindhovense lichtkunstenaar Ivo Schoofs.