Geplaatst op: 21-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe GLOW meer bezoekers trekt en toch minder druk werd ervaren

Hoe GLOW meer bezoekers trekt en toch minder druk werd ervaren
Bart van Overbeeke Fotografie
Het lichtfestival GLOW dat voor de elfde keer in Eindhoven werd georganiseerd, heeft weer meer bezoekers getrokken, 740.000 dit jaar. Toch is het festival niet aan haar eigen populariteit ten onder gegaan. De organisatie heeft veel maatregelen genomen om bezoekers beter te spreiden en zo meer rust en veiligheid in het festival te brengen.


De elfde editie van het internationaal lichtkunstfestival GLOW Eindhoven werd zowel in het centrum als op de campus van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) druk bezocht. Dankzij het droge weer in het laatste weekend heeft het festival opnieuw een recordaantal van 740.000 bezoekers getrokken. Ditmaal kwamen de bezoekersstromen niet alleen uit Nederland, maar ook uit Duitsland, België en diverse andere landen in Europa. GLOW Eindhoven vond plaats van 12 t/m 19 november.


Goede spreiding

Dankzij een goede spreiding over de 7 km lange route en de bredere paden was het druk, maar werd het niet als té druk ervaren dit jaar. De soepele doorstroom op de meeste punten bracht meer rust en een veilig gevoel voor de bezoekers. De inzet van extra cameratoezicht op de route en nog eens 85 toezichthouders op het evenement heeft goed gewerkt. GLOW marketing heeft dit jaar nog iets breder ingezet op Duitsland, België en Luxemburg. En met resultaat: de Duitse RTL, Belgische en Luxemburgse journalisten brachten verslag uit over GLOW. Bezoekers uit Duitsland waren enthousiast en hoorbaar aanwezig op het lichtfestival.


Deze maatregelen zorgden voor een betere bezoekersspreiding:

  • Bredere paden

  • Langere route

  • Extra cameratoezicht

  • 85 toezichthouders

Voor het eerst krijgen twee onderdelen van het festival een blijvend karakter. Het gaat om een lichtontwerp gemaakt door Har Hollands voor de schoorsteen op de campus van de TU/e, 'AnTUenna'. Op het Stationsplein blijft het project 'Just because you are a character, doesn't mean you have character' van de Eindhovense lichtkunstenaar Ivo Schoofs.

Trefwoorden: evenementen, bezoekers, crowdcontrol

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.
21/01/25
Verplichte reisvergunning voor VK: Nederlandse toeristen laten zich niet afschrikken
Vanaf 2 april 2025 moeten Nederlanders die naar het Verenigd Koninkrijk reizen een elektronische reisvergunning (ETA) aanvragen. Hoewel deze nieuwe regelgeving voor extra administratie zorgt, verwachten experts geen grote daling in het aantal Nederlandse toeristen naar het VK.
21/01/25
Exclusief voor leden
Madurodam breidt uit met nieuwe attracties en themagebied
Madurodam gaat in 2025 voor een jaar vol vernieuwing. Het bekende attractiepark in Den Haag, dat Nederland in het klein toont, investeert in nieuwe attracties en een uitbreiding van het park. Zo opent er in het voorjaar een nieuw themagebied en in de zomer een spectaculaire dark ride.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...