Geplaatst op: 22-11-2016

Herinneringscentra zijn ook voor jongere doelgroep relevant

Herinneringscentra zijn ook voor jongere doelgroep relevant
Bron: Shutterstock
De drie Nederlandse herinneringscentra aan de Tweede Wereldoorlog moeten naast het verhaal van de slachtoffers ook het verhaal van de helden vertellen. Verder moeten ze investeren in de kwaliteit van de verhalen en deze ondersteunen met voorwerpen, beelden en audio.


Dat blijkt uit onderzoek van NHTV Breda die ondersteund door het Vfonds heeft onderzocht hoe de drie voormalige concentratiekampen en huidige herinneringscentra in Nederland het verleden tastbaarder kunnen maken voor (met name jongere) bezoekers. Aanleiding voor dit onderzoek is dat de historische afstand tot de Tweede Wereldoorlog (WOII) steeds groter wordt en de generatie die WOII bewust heeft meegemaakt ieder jaar juist kleiner wordt.


Herinnering tastbaar maken

Met name de jonge generaties hebben geen directe band meer met WOII. Nationaal Monument Kamp Vught, Nationaal Monument Kamp Amersfoort en het Herinneringscentrum Kamp Westerbork willen het verleden daarom meer tastbaar maken voor deze bezoekers.


Onderzoeksopzet

NHTV heeft onderzocht wat nieuwere generaties van een bezoek verwachten. De leeftijd van de 500 respondenten varieerde tussen de 18 en 46 jaar en zij hadden nog nooit eerder een voormalig concentratiekamp bezocht. Aan hen werd gevraagd wat ze voorafgaand aan het bezoek verwachten, waarom ze een bezoek aan het centrum brachten en wat ze willen leren van het bezoek.


Uitkomsten en aanbevelingen

Uit het onderzoek bleek dat verhalen een belangrijke rol spelen in de mate waarin bezoekers verwachten te leren van een bezoek. De symboliek is belangrijk. Het advies is dan ook om vooral te investeren in de kwaliteit van de verhalen en deze te ondersteunen met voorwerpen, objecten, beelden en audio.


Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat de potentiële bezoeker voorafgaand aan het bezoek vooral afschuw, medeleven, bedroefdheid, fascinatie en ontzag verwacht te voelen. Bij de centra komt nu ook vooral het verhaal van de slachtoffers van de oorlog aan bod, hetgeen aansluit bij de verwachtingen van de bezoekers.


Aanbevelingen

Een aanbeveling hierbij is om naast het belangrijke verhaal van de slachtoffers ook het verhaal van helden aan bod te laten komen, zodat ook andere bezoekers aangetrokken worden. Oorlog haalt het beste en het slechtste in de mens naar boven en beide verhalen kunnen een plek krijgen en elkaar zelfs versterken.


Verhalen zijn uitstekende middelen om te communiceren met mensen omdat verhalen vol symboliek zitten. Het investeren in die verhalen stelt herinneringscentra in staat de boodschap over te brengen die schrikbarend relevant is zo lang na de oorspronkelijke gebeurtenissen.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, herinneringscentra, bezoekerscentra

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...