Wie kopen online reizen, accommodaties en tickets?
CBS ziet grote verschillen tussen groepen Nederlanders
In 2016 geeft 73 procent van de personen van 12 jaar of ouder aan wel eens wat online gekocht te hebben. Dat komt overeen met ongeveer 11 miljoen mensen. Vooral 25- tot 45-jarigen kopen online. Negentig procent van de ondervraagden in deze leeftijdsgroep zegt online goederen of diensten te hebben gekocht. Het aandeel e-shoppers van 65 jaar of ouder is de afgelopen jaren echter het meest toegenomen, sinds 2012 met 46 procent.
Reizen, accommodaties en evenementen in de top
Net als in voorgaande jaren wordt
online vooral kleding, reizen en vakanties of kaartjes voor
evenementen aangeschaft. Hoewel deze goederen het populairst blijven,
zijn het vooral de online aankopen van levensmiddelen en medicijnen
die het hardst gestegen zijn. Van de ondervraagden geeft 44 procent
aan reizen of accommodaties via internet te boeken, dat was in 2012
nog 34%. Bij kaartjes voor evenementen zien we een soortgelijke
toename, van 25 procent in 2012 naar 38 procent in 2016.
Figuur 1: Top 10 online aankopen
Bron: CBS
Wie kopen online?
Jongeren schaffen iets vaker dan
gemiddeld concertkaartjes, hard- of software aan. 25- tot 65-jarigen
kopen iets vaker dan jongeren en ouderen huishoudelijke apparaten
online, en 65-plussers zijn vaker online te vinden voor de aankoop
van boeken of tijdschriften. Bij de online koop van reizen of
accommodaties is de grote deelname (61 procent) in de leeftijdsgroep
25 tot 45 jaar opvallend. Ook 45 tot 65 jarigen boeken nog veel via
internet, 51 procent. Daarna daalt het aandeel internetboekers scherp
naar 19 procent. Ook bij de online aanschaf van kaartjes voor
evenementen ligt de piek op 25 tot 45 jaar.
Figuur 2: Online aankopen van reizen, accommodaties en evenementen naar leeftijd
Bron: CBS
Het is opvallend dat vooral werkenden
veel meer online kopen. Zo boekt 60 procent van de werkenden reizen
en accommodaties via internet, waarbij van de niet-werkenden dat maar
22 procent doet. Bij kaartjes voor evenementen zijn de verschillen 52
procent versus 18 procent. Verschillen tussen mannen en vrouwen zijn
verwaarloosbaar klein. Ook allochtonen zijn online volledig
geïntegreerd, we zien daar weinig verschillen. Kijken we naar
opleidingsniveau dan zijn hoger opgeleiden veel meer online
georiënteerd dan laag opgeleiden.
Kopers informeren zich goed
Veertig procent geeft aan (bijna) altijd op zoek te gaan naar informatie over aanbieders. Verder zegt 35 procent product- of prijsvergelijkingswebsites of apps bekeken te hebben of recensies en beoordelingen van andere klanten te hebben gelezen. Vijf procent heeft wel eens goederen of diensten gekocht of besteld zonder zich vooraf te informeren, door direct op een advertentie te klikken op een social media website of app, zoals Facebook of Twitter.