Geplaatst op: 12-12-2016
Auteur: Marc Gerlings

Eerste resultaten Boschjaar in 7 punten

Eerste resultaten Boschjaar in 7 punten

Het Boschjaar is zondag 11 december 2016 in de namiddag met een massale openluchtmanifestatie in ‘s-Hertogenbosch afgesloten. Duizenden mensen woonden de gebeurtenis bij. Met de onthulling van een 12 meter hoge smeedijzeren uil, een optreden van honderden muzikanten van harmonieën, fanfares en koren uit de stad en omliggende gemeenten kwam de herdenking van het 500e sterfjaar van de beroemdste middeleeuwse schilder van Nederland officieel tot een einde.Na de afsluiting werden de eerste resultaten van het herdenkingsjaar bekend gemaakt.

De uil, ontworpen door beeldend kunstenaar Marianne van Heeswijk en (social) designer Paul van Dongen en vervaardigd door 350 in ploegen werkende inwoners van ’s-Hertogenbosch, refereert aan een van de door Jheronimus Bosch op zijn panelen vaak afgebeelde dieren. Het vuurwerk dat ter afsluiting uit de uil spatte, bracht de stadsbrand van 1463 in herinnering, die door Bosch destijds gezien moet zijn en hem naar verluidt geïnspireerd moet hebben tot zijn hellevuren.

Investeren in kunst en cultuur rendeert is de mening van de organisatoren. Het jaar levert een positief saldo op dat later ook aan de combinatie van ’s-Hertogenbosch en de schilder Bosch wordt besteed.


1. Hoogtepunt vormde de tentoonstelling ‘Jheronimus Bosch - Visioenen van een genie’ in Het Noordbrabants Museum, waar een kleine 422.000 bezoekers op afkwamen. Een kwart daarvan kwam uit in totaal 81 verschillende landen.


2. Dit jaar ontving de gemeente ‘s-Hertogenbosch in 2016 tenminste 1,3 miljoen extra bezoeken volgens de eerste tellingen. Definitieve gegevens zijn begin 2017 beschikbaar.


3. Ook in andere Brabantse steden nam het bezoek toe, met name door de tentoonstellingen in het kader van de Bosch Grand Tour. Deze op Bosch geïnspireerde reeks exposities in musea in Eindhoven, Tilburg, Breda en ’s-Hertogenbosch trokken, samen met andere op Bosch geïnspireerde tentoonstellingen, zoals in Helmond en Uden, in totaal zo’n 400.000 bezoekers.


4. In ’s-Hertogenbosch traden ruim 415.000 mensen in de voetsporen van Bosch door de Bosch Experience Route, bestaande uit onder meer Een Wonderlijke Klim, Bosch-vaartocht Hemel- en Hellevaart op de Binnendieze, Bosch by Night-projectie op de Markt en Jheronimus Bosch Art Center.


5. De nationale en internationale media-aandacht genereerde een ‘mediawaarde’ van ongeveer € 20 miljoen, de grootste hoeveelheid voor een cultureel project op Nederlandse bodem ooit.


6. De begroting bedroeg zo'n 28 miljoen euro, waarvan 25% aan recettes. 12 miljoen euro van het totale budget is besteed aan de Bosch-tentoonstelling, het Bosch Research & Conservation Project en (bijdragen aan) restauraties van panelen. De overige 16 miljoen aan het zeven jaar durende culturele programma in de jaren 2010 tot en met 2016.


7. Manifestatie Jheronimus Bosch 500 sluit af met een positief saldo. De omvang daarvan is medio 2017 bekend, na de definitieve afrekening met fondsen en subsidiënten. De stichting zal het bedrag bestemmen voor de blijvende verbinding van Bosch aan zijn stad.

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Succesvol alumni-event MT Tourism
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...