Geplaatst op: 18-12-2016
Auteur: Redactie

NHTV, 3FM en de gemeente Breda onderzoeken impact Serious Request op stad Breda

NHTV, 3FM en de gemeente Breda onderzoeken impact Serious Request op stad Breda
Het Glazen Huis vorig jaar in Heerlen
NHTV gaat samen met 3FM en de gemeente Breda de impact van 3FM Serious Request op de stad Breda onderzoeken.

Het Glazen Huis staat vanaf vandaag in Breda. Het is de tweede keer dat het evenement de Brabantse stad aandoet. In 2008 voerde NHTV dit onderzoek ook voor de gemeente uit. Destijds waren de uitkomsten verrassend positief. Ongeveer 200.000 bezoekers bezochten dat jaar het Glazen Huis en gaven ongeveer vier miljoen euro uit in de stad. 94% van de Bredanaars gaf destijds aan trots te zijn op de stad en zich verbonden te voelen met het evenement.


Wat gaat NHTV precies onderzoeken?


Beleving bij bezoekers

Bezoekers van het evenement worden ondervraagd door studenten van de opleiding Leisure naar hun beleving van de stad. Hoe vonden ze de voorzieningen? Vinden ze de stad prettig, schoon, gastvrij? En komen ze nog een keer terug naar aanleiding van dit bezoek?


Beleving bij bewoners

Bewoners van Breda worden achteraf ondervraagd naar hun beleving van het evenement. Zijn ze trots op hun stad? Voelden ze zich verbonden met het evenement? Waren er negatieve elementen of nemen ze die graag op de koop toe?


Samenwerking tussen stakeholders

Alle partijen die betrokken zijn bij de organisatie van het evenement worden geïnterviewd. Denk hierbij aan de detailhandel, horeca en leveranciers. Zijn ze blij met de samenwerking rondom dit evenement? Blijven ze in de toekomst samenwerken?


Economisch effect

Wat levert dit evenement de stad op aan extra inkomsten? Naar welke verschillende sectoren vertaalt zich deze extra opbrengst door?


Mooi evenement in een slappe periode

"Het vierde kwartaal is in Breda normaal toch een beetje een ondergesneeuwd kwartaal qua evenementen voor de stad. Dus de komst van het Winterland Breda en het Glazen Huis geeft als het goed is een enorme boost aan horeca, detailhandel en de leveranciers”, zegt Albert van Schendel, Hogeschooldocent Sport- & Evenementenmanagement NHTV Academy for Leisure. Dit bleek inderdaad in 2008 het geval met 4 miljoen extra inkomsten.


Breda organiseert ook groot side-event: Winterland

In tegenstelling tot 2008 wordt tegelijkertijd naast Serious Request in de binnenstad ook een winterevenement georganiseerd met een kerstmarkt in het park, een schaatsbaan in de haven, een tijdelijk theater en een glijbaan voor de kinderen. "Belangrijk deze keer is om de stad op zijn best te laten zien en jaarlijks een succesvol event als Winterland te organiseren, aldus van Schendel die benieuwd is naar de uitkomsten van 2016 in vergelijking met 2008. "Er zijn hoge verwachtingen na het succes van 2008, maar het nieuwtje van het Glazen Huis is er 8 jaar later wel een beetje af. Maar daar staat tegenover dat de sfeer nu al erg goed voelt. Het leeft al volop in de stad, veel scholen zijn al actief met allerlei acties. Dus het zou toch wel weer eens een groot succes kunnen worden.”


Veel studenten actief

In totaal zijn 65 studenten van NHTV bij dit onderzoek betrokken, ondersteund door een aantal docenten van de Academy for Leisure. NHTV verwacht de uitkomsten van het onderzoek in maart samen met 3FM en de gemeente Breda te kunnen presenteren.

Link: http://seriousrequest.3fm.nl/
Trefwoorden: evenementen, bezoekersonderzoek, bewonersonderzoek, economische betekenis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Succesvol alumni-event MT Tourism
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...