Themajaar Mondriaan tot Dutch Design officieel gelanceerd in Gelderland
2017 is het jaar waarin we 100 jaar vormgeving van de toekomst vieren. Directe aanleiding is de oprichting van De Stijl in 1917, de kunststroming waarvan de kenmerken tot op de dag van vandaag terug te vinden zijn onder de noemer Dutch Design. Om deze mijlpaal te vieren heeft NBTC Holland Marketing, samen met haar partners, 2017 uitgeroepen tot het themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design’. Voor de kunst- en designliefhebber is 2017 hét moment om Nederland te bezoeken.
Gelderse samenwerking
In Gelderland werken diverse marketingorganisaties en musea samen aan de invulling van dit themajaar. Manuel Hezeman, directeur van Achterhoek Toerisme gaf tijdens de lancering het belang van samenwerking op Gelders, nationaal en internationaal niveau aan: "Op deze manier brengen we het culturele aanbod dat Gelderland rijk is onder de aandacht bij een groot (inter)nationaal publiek.”
Impact
Gedeputeerde Jan Jacob van Dijk benadrukte tijdens de lancering tevens het belang van cultuur en toerisme in Gelderland. Lies Boelrijk van het Kröller-Müller Museum, schatkamer van De Stijl, verhaalde over hetgeen De Stijl als kunstbeweging tot stand heeft gebracht. Max Schreuder van NBTC Marketing sloot af met de impact van een themajaar als dit. NBTC zet komende jaren sterk in op spreiding van toerisme in tijd en ruimte als ook op cultuurtoerisme. Dit thema vormt voor internationale kunst- en designliefhebbers aanleiding om veel regio’s in Nederland te bezoeken.
De Stijl en Mondriaan Judith Kadee, directeur Villa Mondriaan: