Geplaatst op: 23-12-2016
Auteur: Maarten van Rijn
NHTV

Smart cities, smart events

Eventmanagement voorbij marketing

Smart cities, smart events
City marketing is al heel wat jaren in zwang. Verschillende steden profileren zich als de ‘evenementenhoofdstad van...’. Hoe meer evenementen en hoe meer bezoekers, hoe hoger op de ladder. En hoe meer revenuen voor de stad. In dat kader worden bezoekersaantallen nogal eens overtrokken. Maar daar ligt de fout: het moet niet gaan over de aantallen, maar om de beleving van de bezoekers.


Het is de positieve beleving die bezoekers doet terug keren naar de stad of naar een evenement. Waarom dan toch steeds die focus op die aantallen? Omdat de ‘lezer’ bij hoge aantallen denkt dat het dan goed was? Stop met het noemen van het aantal bezoekers, maar tel ze wel! Sterker nog, zorg dat je als organisatie vooraf weet hoeveel mensen aanwezig zullen zijn, waar ze vandaan komen, op welk moment, met welk transportmiddel ze arriveren, wat ze gaan doen en wanneer ze terug gaan. Op deze manier creëer je met event intelligence een optimale bezoekersbeleving. Event intelligence wordt daarmee tot een verlengstuk van smart cities.


"Het is de positieve beleving die bezoekers doet terug keren naar de stad of naar een evenement. Waarom dan toch steeds die focus op die aantallen? Omdat de ‘lezer’ bij hoge aantallen denkt dat het dan goed was?”


Maarten van Rijn


Data verzamelen

Duidelijk is dat dit fenomeen is gebouwd op een enorme toename van beschikbare data, op alle momenten, op alle plekken en voor allerlei toepassingen. De essentie van de smart city-gedachte zit in het voorspellen en waar mogelijk ook het beïnvloeden van gedrag. Onder in het beïnvloeden van koopgedrag, van verplaatsingsgedrag en van sociaal gedrag. Zo is in Eindhoven het living lab Stratumseind (Kanters 2015) een prachtig voorbeeld hoe dataverzameling vanuit allerlei bronnen (temperatuur, licht, gps, geur en geluid) kan leiden tot inzicht in het gedrag van mensen in de openbare ruimte en de mogelijkheden tot beïnvloeding van dat gedrag. Dat alles in het kader van beleving en veiligheid. Het creëren van een veilige omgeving heeft directe gevolgen voor een positieve beleving en daarmee een positieve uitstraling voor de stad en of een evenement.


Echter het verzamelen van die data is geen eenvoudige klus. Privacy speelt een rol en de beschikbare dataverzameltechnieken zijn ook niet allemaal even makkelijk verkrijgbaar. Maar de verantwoordelijken betrokken bij de organisaties kunnen het fenomeen van data verzameling in het kader van veiligheid (en dus beleving) niet meer negeren. Recente tragedies - de Loveparade in Duisburg in 2010, de noodlottige nieuwjaarsviering in Shanghai in 2015 en de hadj in Mekka in 2015 - kunnen niet meer worden afgedaan als ‘uitzonderlijk’. Als de verantwoordelijke organisatoren eerder hadden kunnen anticiperen op de enorme toestroom van mensen in die situaties, dan was beïnvloeding van de toestroom mogelijk geweest en had ‘over crowding’ waarschijnlijk kunnen worden voorkomen. En daar liggen nu de kansen voor event intelligence.


Data speeltuin

Het koppelen van data over verplaatsingen van bezoekers aan bijvoorbeeld routes, oppervlaktes, procescapaciteiten betekent dat er al in een heel vroeg stadium het gedrag van de bezoeker beïnvloed kan worden. Denk hierbij niet alleen aan de modaliteitskeuze (de auto of het openbaar vervoer) maar ook aan spreiding van vertrektijden, spreiding van aankomst- en vertreklocaties, de plaatsing van servicepunten, enzovoorts. Alles om te voorkomen dat te veel mensen op het zelfde moment op dezelfde plaats zijn, met alle mogelijke fatale gevolgen van dien. Toch is de interpretatie van de data is vaak nog lastig. Wanneer is er aanleiding om te reageren op de binnenkomende data? Met welke cijfers moet worden gerekend om de juiste beslissingen te nemen? Wie kent de in en outs van grote mensenstromen op evenementen en in binnensteden?


Precies deze vraagstukken worden onderzocht in een nieuwe ‘data-speeltuin’. Als alles loopt zoals gepland dan heeft de Academie Stedenbouw Logistiek en Mobiliteit van NHTV voor 1 september 2016 een eigen lab om te gaan experimenteren met het verzamelen van data. Wifitrackers, routers, lasers en videobeelden: allerlei verschillende vormen van data worden verzameld en in een computerprogramma opgezet om studenten om te leren gaan met dataverzameling en de interpretatie ervan. Een multidiscipliniare aanpak is daarbij belangrijk om geen kansen te laten liggen. In een later stadium zal de vergaarde event intelligence verder worden uitgerold bij evenementen en in binnensteden.


Links
NPO ‘Bezoekersaantallen van evenementen kloppen zelden’: http://nos.nl/op3/artikel/2080492-bezoekersaantallen-van-evenementen-kloppen-zelden.html.

Kanters. T., ‘Stratumseind Eindhoven’ (2015), https://www.facebook.com/LivingLabStratumseind/.


Over de auteur

Maarten van Rijn is docent evenementenlogistiek aan de NHTV Breda University of Applied Sciences.


Dit artikel is eerder geplaatst in het themanummer Cities & Leisure in Transition van MMNieuws dat samen met NHTV Breda is samengesteld. De komende periode plaatsen we meer artikelen uit dit themanummer op het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Meer artikelen tref je ook aan op: http://www.mmnieuws.nl/issue/cities-in-transition-leisure/


CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Succesvol alumni-event MT Tourism
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...