Geplaatst op: 17-02-2017

Polsbandjes tijdens carnaval campagne Carnaval weet van NIX18

Polsbandjes tijdens carnaval campagne Carnaval weet van NIX18

Het wordt een hele klus om tijdens carnaval te controleren of een geschminkte tiener niet stiekem een biertje probeert te bestellen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) promoot daarom bij haar leden een systeem van polsbandjes, waarmee vooraf de leeftijd van de jonge gasten wordt vastgesteld. In veel gemeenten in het zuiden van het land is dit al gangbaar, maar het systeem kan volgens KHN nog veel vaker worden ingezet. Ook werkt KHN samen met de GGD Hart voor Brabant, die een posteractie houdt bij cafés waarop te lezen valt: ‘Prins Carnaval weet van NIX18 – niet roken-niet drinken’.


Volgens de wet is een horecaondernemer verplicht om de leeftijd van zijn (jonge) gasten te controleren voordat alcoholhoudende drank wordt geschonken. Horecaondernemers nemen daar ook hun verantwoordelijkheid in. Maar nu de praktijk: de handhaving is tijdens carnaval haast niet te doen, omdat bij geschminkte gasten moeilijk is vast te stellen of hij of zij 18 jaar of ouder is.


Gratis polsbandje

In de gemeente Dongen bijvoorbeeld gebruiken ze de bandjes al voor het vierde jaar. Vice-voorzitter Ferry van Kessel van KHN afdeling Dongen, noemt het systeem een groot succes. Als eigenaar van Café Gasterij Den Hamse Bok krijgt hij zelf ook en zeker tijdens carnaval veel jongeren over de vloer. "Bij ons kunnen jongeren tussen de 18 en 25 jaar de week voor carnaval een gratis polsbandje van textiel met een eenmalige metalen sluiting afhalen, nadat zij zich hebben gelegitimeerd. Daarna is legitimatie in de veertien deelnemende horecazaken niet meer nodig.”


Discussie met ouders
Het systeem werkt goed, jaarlijks worden in Dongen tijdens carnaval ruim 2000 bandjes uitgegeven. Maar volgens Van Kessel is de discussie met de ouders vaak nog veel lastiger. "Veel ouders vinden dat hun kinderen vanaf 16 jaar wel alcohol mogen drinken, in tegenstelling tot de wetgeving. Dat levert veel discussie op.”


Vrolijke poster

Naast de polsbandjes steunt KHN ook de posteractie van de GGD Hart voor Brabant. Op de vrolijke poster is te lezen dat prins carnaval ‘van NIX18 weet’. Daarmee wordt aangesloten op de landelijke campagne om roken en drinken onder 18 jaar te ontmoedigen. Ook organiseert de GGD voorlichtingsbijeenkomsten met ouders.


Een groot aantal gemeenten in Limburg schrijft de ouders aan. In een brief, die met steun van KHN wordt verzonden, wijzen de gemeentebesturen ouders op hun verantwoordelijkheid als het om alcoholgebruik van kinderen onder de 18 jaar gaat en worden tips gegeven.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, leeftijdsgrens, handhaving, campagne

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies
De btw-verhoging op sport, media en cultuur is voorlopig van de baan. Die voor logies niet en wordt in 2026 verhoogd van 9% naar 21%. Alleen kamperen is uitgezonderd. Dat hebben coalitie en oppositie afgesproken. HISWA-RECRON reageert diep teleurgesteld en ziet haar intensieve lobby van de afgelopen maanden niet beloond.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...