Boete ACM voor Schiphol. Luchthaven had maatschappijen moeten consulteren
![Boete ACM voor Schiphol. Luchthaven had maatschappijen moeten consulteren](images/20170331_091834.jpg)
Schiphol had luchtvaartmaatschappijen op de juiste wijze moeten consulteren bij nieuwe voorwaarden voor het busvervoer van passagiers tussen bepaalde gates en het terminalgebouw. Schiphol heeft dit niet gedaan. De Autoriteit Consument & Markt legt Schiphol daarom een boete op van €25.000.
Henk Don, bestuurslid van deACM: ‘De gang van zaken op Schiphol heeft rechtstreeks invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering van luchtvaartmaatschappijen. Daarom is het belangrijk dat zij op de juiste wijze betrokken worden als Schiphol bepaalde voorwaarden wil wijzigen.’
Schiphol heeft in juni 2015 een nieuwe procedure geïntroduceerd om passagiers met de bus te vervoeren tussen bepaalde gates en het terminalgebouw. Voor de vaststelling van deze busafhandelingsprocedure is het nodig om de voorgeschreven consultatieprocedure te volgen. Het doel hiervan is om luchtvaartmaatschappijen zorgvuldig te betrekken bij de totstandkoming van de voorwaarden.
Schiphol heeft de voorgeschreven consultatieprocedure in dit geval niet doorlopen, terwijl de ACM haar eerder had gewezen op het belang daarvan.
Geen schade maar wel tegen de regels
Bij de keuze van een sanctie weegt de ACM verschillende factoren. In dit geval heeft de ACM meegewogen dat er geen schade is ontstaan, en de luchtvaartmaatschappijen wel zijn geïnformeerd. Toch vindt de ACM de overtreding ernstig genoeg om op te treden, zeker omdat Schiphol zich vaker niet aan de consultatieregels heeft gehouden.