Geplaatst op: 14-04-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Amsterdam Crime Experience verwacht honderdduizenden bezoekers

Amsterdam Crime Experience verwacht honderdduizenden bezoekers
Amsterdam krijgt in 2018 een zogenaamde Crime Experience. Het gaat om een hypermodern, interactief misdaadmuseum, dat in deze vorm nog niet bestaat. Eén van de initiatiefnemers is misdaadverslaggever Peter R. de Vries. Hij verwacht dat de Crime Experience jaarlijks enkele honderdduizenden bezoekers zal trekken. Het concept van de experience is ontwikkeld door Tinker imagineers uit Utrecht.


De Amsterdam Crime Experience speelt in op de groeiende belangstelling voor misdaad, opsporing en forensische wetenschap. In de experience kunnen bezoekers interactief hun eigen vaardigheden en talenten testen.


Het concept

De experience bestaat uit meer dan 15 interactieve ruimtes waar vrijwel alle aspecten van misdaad en opsporing aan de orde komen. Men kan zelf forensisch onderzoek doen op een plaats delict, een teamgenoot met een leugendetector verhoren, de nieuwste afluistertechnieken toepassen, een compositietekening van een verdachte maken, schietvaardigheid testen etc. Alle opgedane vaardigheden kunnen vervolgens worden toegepast in één van de twee Crime Scene Rooms, waar de bezoeker binnen een bepaalde tijd een misdrijf moet zien op te lossen.


Misdaadverslaggever Peter R. de Vries: "Misdaad is een populair thema, de kijkcijfers van de vele true crime series en de brede aandacht voor misdaad in de media bewijzen dat. Een interactieve experience waar je spelenderwijs kunt leren hoe misdaad wordt onderzocht sluit hier perfect bij aan. De Amsterdam Crime Experience is een ‘wereldprimeur’ en in feite overal toepasbaar’."


Trailer Amsterdam Crime Experience from tinker imagineers on Vimeo.


Gouden tips

Peter R. de Vries voorziet de bezoekers tijdens de opdrachten van cruciale informatie en ‘gouden tips’ via interactieve beeldschermen. Voor echte ‘speurneuzen’ is er ook extra, verdiepende informatie via dit systeem op te vragen. Aan de hand van alle scores in de interactieve ruimtes berekent het systeem tenslotte een persoonlijke profiel. Is de bezoeker een rechtgeaarde crimefighter of heeft hij eerder het profiel van een geraffineerde crimineel? Iedereen krijgt na afloop zijn/haar score zwart op wit in een bijzonder misdaadrapport. Uiteraard zijn er ook vele bijzondere social sharing gelegenheden, zoals een ‘mugshot’ en een ‘police line-up’.


Initiatiefnemer Jasper van der Schalie: "Vanuit mijn jarenlange fascinatie voor misdaad heb ik samen met Peter R. de Vries en adviesbureau Tinker dit plan ontwikkeld. De Amsterdam Crime Experience wordt state of the art, mede omdat we het maken met de toppers van hun vakgebied.”


Facts & Figures

De Experience zal rond de 1.500m2 beslaan op een centrale plek in de hoofdstad, inclusief horeca en een shop en is 7 dagen per week geopend. De exacte omvang van de experience wordt bepaald door de grootte van de investeringen in dit miljoenenproject. De Amsterdam Crime Experience wordt in beginsel tweetalig, op termijn meertalig. De minimum leeftijd is 12 jaar.


Over de initiatiefnemers

Na een studie communicatiewetenschap heeft Van der Schalie vanaf 1996 in de reclame gewerkt voor grote merken als Amstel Bier, KPN en Procter & Gamble. Tien jaar later stapt hij over naar de televisiewereld en is hij betrokken bij de oprichting van Omroep MAX. Met zijn eigen TV bedrijf Stepping Stone maakt hij nu programma’s voor commerciële zenders en publieke omroepen.


Peter R. de Vries is een icoon als het om misdaad gaat. Hij is niet alleen medeoprichter, maar ook de digitale gids van het museum: op diverse plekken geeft hij toelichting via interactieve schermen. Ook komen veel van de zaken die hij heeft behandeld aan bod in de algemene ruimtes.


Tinker is het grootste bureau voor creatieve consultancy en belevingscommunicatie in Nederland. Zij brengen ideeën tot leven door middel van tentoonstellingen, evenementen, paviljoens en multimediale theaters. Ze doen zowel research, projectontwikkeling, ontwerp als productie. Tinker bestaat sinds 1991, telt zo’n 40 medewerkers en ontwerpt musea en experiences in Nederland en buitenland.

Trefwoorden: attractieparken, attracties, amsterdam, musea

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/12/24
Vakantie blijft populair ondanks prijsstijgingen
Ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud, blijft de behoefte aan vakantie bij Nederlanders onverminderd groot. Echter, de prijsstijgingen dwingen een op de acht Nederlanders om minder vaak op vakantie te gaan of minder uit te geven.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...