Geplaatst op: 14-04-2017

85% horeca investeert in terras

85% horeca investeert in terras
Foto: KHN.

85 procent van de horecaondernemers investeert in 2017 in de aankleding van het terras. Zo’n 70 procent investeert zelfs meer dan in voorgaande jaren. "De economische trend omhoog zet door en dat zie je terug in de investeringen die ondernemers in hun terrassen doen”, aldus Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). "Maar ook de trend dat het restaurant zich in de zomer steeds meer naar buiten verplaatst, vertaalt zich in hogere investeringen.”


KHN peilde de mening van haar leden via een poll op de eigen website. De investeringen op de terrassen vindt veelal plaats in het voorjaar en gaat verder dan alleen de vervanging van het meubilair. Ook investeringen in betere vloeren, comfortabele zonwering en een open buitenkeuken zijn veel aan de orde.


Personeel cruciaal

Een belangrijke investering is ook die in de opleiding van het personeel dat op het terras werkt. Juist het belang van goed opgeleid personeel wordt ingezien door de winnaar van de Misset horeca terras Top 100 2016, Koen Bakker van restaurant Het Hooihuis in Roosendaal (NB). "Het meubilair schaf je een keer aan, maar het personeel is echt het belangrijkste. Daarin investeren is cruciaal voor de sfeer op het terras. Wij investeren in goede bedrijfskleding, een hospitalitytraining en laten ons personeel ook sporten om fit te blijven.”


Voor Koen Bakker is het ook belangrijk om onderscheidend te blijven op het terras. "Wij hebben opvallende lampen, grote vuurkorven en grote ronde tafels waar twaalf personen aan kunnen zitten.”


Goed seizoen?

KHN-voorzitter Robèr Willemsen onderschrijft de waarnemingen van Koen Bakker.

"Gastvrijheid zit bij de horecaondernemer natuurlijk in de genen, maar je moet de juiste investeringen doen om de gast aan je terras te binden. Dat ondernemers dankzij de groeiende economie nu die kansen pakken, juich ik toe. We kijken allemaal uit naar misschien wel het beste seizoen ooit!”

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, gastvrijheid, buiten, beleving

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies
De btw-verhoging op sport, media en cultuur is voorlopig van de baan. Die voor logies niet en wordt in 2026 verhoogd van 9% naar 21%. Alleen kamperen is uitgezonderd. Dat hebben coalitie en oppositie afgesproken. HISWA-RECRON reageert diep teleurgesteld en ziet haar intensieve lobby van de afgelopen maanden niet beloond.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...