Geplaatst op: 05-05-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Waarom gaan mensen op vakantie en wat bepaalt de vakantiekeuze?

Waarom gaan mensen op vakantie en wat bepaalt de vakantiekeuze?
Bron: Shutterstock

De redenen waarom mensen op vakantie gaan en de factoren die de uiteindelijke vakantiekeuze bepalen, verschillen aanzienlijk. Dat blijkt uit onderzoek van TUI België onder 1.000 Belgen.


De resultaten zijn zeer interessant voor reisbedrijven omdat de triggers waarmee je mensen naar je website haalt anders moeten zijn dan de factoren waarop ze uiteindelijk een boeking doen.


Wat zoeken mensen op vakantie?

Voor 29% van de Belgen staat vakantie synoniem met het ontdekken van bezienswaardigheden of leuke plekjes. Tot rust komen in de natuur of op een afgelegen plek zorgt voor die ervaring bij 19% van de ondervraagden. Voor 17% is vakantie zonnen bij het zwembad of op het strand. En 14% geniet pas echt van vakantie als hij zich van niks aantrekken en zich goed in de watten laten leggen. Nieuwe culturen ontdekken is vakantie voor 9%.


Wat is belangrijk bij de boeking?

Maar het zijn vaak andere factoren die de keuze van de reisbestemming bepalen. Dat de kostprijs (23%) en het weer (20%) belangrijke factoren zijn bij de vakantiekeuze, ligt in de lijn van de verwachtingen. Opvallend is dat de afstand (9%) en vooral de veiligheid (6%) minder impact hebben op de vakantiekeuze.


Redenen om op vakantie te gaan

Factoren die de uiteindelijke vakantiekeuze bepalen

Ontdekken bezienswaardigheden en leuke plekjes

29%

Prijs

23%

Tot rust komen

19%

Het weer

20%

Zonnen bij zwembad of strand

17%

Natuur

13%

Relaxen

14%

Cultuur

11%

Nieuwe culturen ontdekken

9%

Afstand

9%

 

 

Veiligheid

6%


Dissatisfiers

Spelbrekers zijn er ook. Slecht weer (21%) scoort daar het hoogst, naast gebrekkige hygiene (16%), luidruchtige toeristen (15%), te veel toeristen (13%) en opdringerige verkopers (10%).

Link: https://corporate.tui.be/nl/pers/nieuws/20170428-tui-vakantiemeter

CELTH





||| Nieuws |||

12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.
10/02/25
Meer aandacht voor voetgangersveiligheid
Voor het eerst sinds jaren is er tijdens het Commissiedebat Verkeersveiligheid op 11 februari prominent aandacht voor het verbeteren van voetgangersveiligheid. Directeur VeiligheidNL Martijntje Bakker pleit voor meer aandacht voor de vele enkelvoudige ongevallen.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...