Geplaatst op: 17-05-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Themajaar Mondriaan tot Dutch Design volop in straatbeeld Utrecht en Amersfoort

Themajaar Mondriaan tot Dutch Design volop in straatbeeld Utrecht en Amersfoort

Ondernemers in Utrecht en Amersfoort haken volop in op het themajaar Mondriaan to Dutch Design. In de binnensteden hebben al meer dan 250 winkeliers hun etalages gedecoreerd met tape en stickers in de kenmerkende primaire kleuren, hotels hebben themakamers ingericht en speciale arrangementen ontwikkeld en andere ondernemers hebben zich laten inspireren bij de ontwikkeling van nieuwe producten.


Voor de viering van het landelijke themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design’ zijn er tal van initiatieven genomen door ondernemers om aan te haken bij 100 jaar De Stijl. In zowel Utrecht als Amersfoort zijn er diverse producten ‘in stijl’ te koop en zijn de primaire kleuren, welke het ‘gezicht’ zijn van de kunstenaarsbeweging, op diverse plekken in de binnensteden zichtbaar.


Horeca haakt aan

In Utrecht krijgen hotelgasten bij Grand Hotel Karel V een De Stijl goodiebag en brouwt brouwerij De Leckere een speciaalbiertje met een De Stijl etiket. Actual Bike Wear ontwierp een Mondriaan tot Dutch Design wielrenshirt en FREEM bikes & coffee bracht een opvallende fiets op de markt, geïnspireerd op het landelijke campagnebeeld van Mondriaan tot Dutch Design. Ook diverse makers van Utrecht Made hebben producten ontwikkeld geïnspireerd op De Stijl.


Activiteiten en producten ontwikkeld

Ondernemers en instellingen haken volop aan bij het themajaar, initiëren diverse activiteiten en ontwikkelen producten. In Amersfoort heeft Hotel De Tabaksplant een speciale Mondriaan kamer ingericht en ontvangen gasten een Mondriaan goodiebag, de Ernst Sillem Hoeve biedt speciale Mondriaanarrangementen aan en De Mariënhof heeft heel subtiel de Mariënhof letters in de tuin in Mondriaanstijl gegoten. Het bedrijf Onstuimig op de Varkensmarkt gaf de zonwering van hun kantoorpand een Mondriaan tot Dutch Design look en bij Zandfoort aan de Eem siert een groot Mondriaan luifel het terras. De Sminkgroep bracht een groot doek aan op hun loods aan de Eem dat verwijst naar het themajaar.


Etalages in stijl

Ruim 250 winkeliers in de binnensteden van Utrecht en Amersfoort hebben inmiddels hun etalages en winkelruiten gedecoreerd met tape en stickers in kenmerkende primaire kleuren en vormen. Het beplakken van de etalages was een geslaagd initiatief van Stichting Utrecht Marketing en Centrum Management Utrecht in samenwerking met de ondernemers uit de verschillende kwartieren in de stad. In Amersfoort is het decoreren van de etalages tot stand gekomen dankzij Citymarketing Amersfoort en Platform Economie Binnenstad. In beide steden leverde het initiatief veel positieve reacties bij ondernemers en passanten op.


Over het themajaar

Het themajaar Mondriaan tot Dutch Design is tot stand gekomen dankzij een samenwerking van NBTC met diverse steden en regio’s door het hele land. Utrecht & Amersfoort hebben hierin de krachten gebundeld en bieden gezamenlijk een uitgebreid programma aan. Voor het programma van alle deelnemende steden: mondriaantotdutchdesign.nl. Het complete programma van Utrecht en Amersfoort is te vinden op www.destijlutrechtamersfoort.nl.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, themajaren, utrecht

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...