Geplaatst op: 30-05-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Ryanair wil EU-toerisme fors laten groeien

Ryanair wil EU-toerisme fors laten groeien
Ryanair wil het Europees toerisme met 10% laten groeien waardoor twee miljoen nieuwe banen ontstaan. Daarvoor heeft het bedrijf een vijf puntenplan gemaakt met als kern verlaging van kosten voor de luchtvaart en het vergroten van de toeristische capaciteit op de bestemming. Dat zei het bedrijf op een toerismecongres op Malta dat momenteel voorzitter is van de EU.


Kenny Jacobs, Chief Marketing Officer van Ryanair, benadrukte op de conferentie van Toerisme Malta hoe lage tariefvluchten een belangrijke factor waren voor regionaal toerisme en werkgelegenheid. Hierdoor kan het toerisme volgend jaar met 10% groeien (tegen de 4% voor 2018) en nog eens 2 miljoen nieuwe banen creëren als EU-landen de nodige stappen ondernemen om meer Europeanen aan te moedigen om op vakantie te gaan in Europa. Ryanair schetste een 5-puntenplan om toerisme te groeien door:


  1. Verlaging van de luchthavenkosten en het verwijderen van belastingen op korteafstandsreizen binnen Europa
  2. Het aanpakken van het tekort aan huisvesting die de prijzen opdrijft door kosten te verlagen en meer hotels te bouwen
  3. Verbetering van de marketing van EU-bestemmingen om EU-burgers aan te moedigen in Europa op vakantie te gaan
  4. Ontwikkeling van nieuwe regionale resorts in bijvoorbeeld Zuid-Italië en Noord-Spanje
  5. Ontwikkelen van het hele jaar door toerisme en off-peak seizoensgebonden city break reizen

Goed voor minder bekende bestemmingen

Dit jaar zullen zo'n 130 miljoen mensen met Ryanair vliegen in Europa. "Naarmate de vraag naar reizen groeit, kan de luchtvaart het toerisme verder stimuleren door het profiel van minder bekende bestemmingen te verhogen”, zei Jacobs. "Toerisme draagt bij tot 15% van het Europees BBP per jaar en steunt meer dan 12% van de banen binnen de EU. Met de juiste stappen kan het toerisme volgend jaar met 10% groeien, in plaats van de voorspelde 4%, waardoor nog eens 2 miljoen Europese banen zouden worden gecreëerd.”

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, low cost, beleid

CELTH





||| Nieuws |||

12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.
10/02/25
Meer aandacht voor voetgangersveiligheid
Voor het eerst sinds jaren is er tijdens het Commissiedebat Verkeersveiligheid op 11 februari prominent aandacht voor het verbeteren van voetgangersveiligheid. Directeur VeiligheidNL Martijntje Bakker pleit voor meer aandacht voor de vele enkelvoudige ongevallen.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...