Vergunningverlening rondvaartboten Amsterdam was een rommeltje
![Vergunningverlening rondvaartboten Amsterdam was een rommeltje](images/20170622_103216.jpg)
Bron: Shutterstock
Uit onderzoek van Deloitte Risk Advisory blijkt dat Waternet fouten heeft gemaakt en ongeorganiseerd te werk ging. Daardoor was het bijvoorbeeld niet meer mogelijk na te gaan welke papieren bij welke rederij hoorden. Ook was het onderzoek naar gebruik van schijnconstructies en stromannen, om met meer dan het maximaal toegestane aantal rondvaartboten in te schrijven, onvoldoende.
Gemeente haalt dossier naar zich toe
De vergunninguitgiftes worden stopgezet, de gemeente haalt het dossier naar zich toe en er komt een nieuwe programmamanager. Eerder vernietigde de Raad van State al de vergunningen voor grote rondvaartboten. De herverdeling van de aanlegsteigers op A-locaties wordt ook stopgezet. Feit blijft dat de gemeente Amsterdam door een arrest van het Europese Hof alleen vergunningen voor bepaalde tijd mag verstrekken en er dus wel nieuwe vergunningen moeten komen.
Samen met stakeholders nieuw beleid inrichten
De gemeente moet mede naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State haar beleid en organisatie opnieuw inrichten en gaat daartoe met de stakeholders in gesprek. Het doel hiervan is in een open relatie ervaringen, ideeën en oplossingen op te halen en mee te laten wegen. Het begrip 'stakeholders' wordt door het college breed ingevuld: reders, nieuwe toetreders, pleziervaarders, wal- en woonbootbewoners, toerismesector en andere relevante betrokkenen.
Ook kansen voor modern beleid
Deze tegenslagen bieden aan de andere kant ook kansen om nieuwe ontwikkelingen een nadrukkelijker plek te geven in het vaarbeleid. Daarmee doelt het college op de de integrale aanpak van het thema 'drukte', een thema dat op de bestuurlijk-politieke agenda is gekomen ná vaststelling van de nota Varen waarin de herverdeling van de vergunningen werd vastgesteld. De uitwerking van het vaarbeleid wordt voorbereid door Bestuurlijk Team Drukte. Op die wijze zorgt het college ervoor dat er een integraal voorstel komt dat goed rekening houdt met de wens om de stad leefbaar te houden en grip te houden op de drukte. Het College ziet ook kansen in de deeleconomie en nieuwe technologische mogelijkheden zowel ten aanzien van het beheersen van verkeersstromen als beprijzing van het gebruik van de openbare ruimte.
Topics:Dagrecreatie
Trefwoorden: rondvaarten, rondvaartboten, amsterdam, vergunningen