Geplaatst op: 10-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Noorwegen populaire camperbestemming

Noorwegen populaire camperbestemming
Foto: NKC

Noorwegen is een populaire camperbestemming. Maar liefst zeven procent van de camperaars gaat deze zomer naar het Scandinavische land. Camperaars kiezen vaker voor een Scandinavische vakantiebestemming dan de gemiddelde Nederlandse vakantieganger. Dat blijkt uit onderzoek van de NKC, Europa’s grootste camperclub.


Noorwegen komt op de vierde plek in de top 10 van buitenlandse camperbestemmingen. Frankrijk is deze zomer met 25 procent weer favoriet, gevolgd door Duitsland (18%) en Italië (9%). Ook de Scandinavische landen Zweden en Denemarken staan (beide met drie procent) in de top 10. Wat opvalt aan de top 10 vakantiebestemmingen die het CBS onlangs bekendmaakte, is dat Noorwegen daarin ontbreekt. Onder camperaars is deze bestemming dus wel populair.


Wild camperen populair

In ruim een kwart van alle overnachtingen in Noorwegen staat men met de camper in de vrije natuur. Wild camperen is in Noorwegen een stuk populairder dan in andere landen. Camperaars mogen hier maximaal drie nachten vrij staan met de camper, op ten minste honderd meter afstand van een woonhuis. Van de overige overnachtingen vindt 39% plaats op een camping en 32 procent overnacht op een camperplaats. Bijna de helft van de camperaars gaat voor een maand of langer naar Noorwegen. De fjorden zijn de populairste Noorse bestemming. Ruim de helft van de camperaars koerst af op deze beroemde inhammen in de bergachtige kust. Daarna volgen Zuid-Noorwegen (37%), Noord-Noorwegen met de Lofoten en de Noordkaap (30%) en Oost-Noorwegen met Oslo en Lillehammer (30%).


De NKC

De NKC behartigt de belangen van bijna 50.000 Nederlandse leden. De NKC biedt onder andere verzekeringen, reizen waaronder het magazine Kampeerauto. Met het internationale platform Campercontact.com faciliteert NKC ruim 300.000 Europese camperaars in hun zoektocht naar de ideale overnachtingsplaats.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campers, kampeerautos, vakanties, noorwegen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...