Geplaatst op: 22-08-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders willen schoolsnipperdag voor meer flexibele vakantie

Nederlanders willen schoolsnipperdag voor meer flexibele vakantie
Bron: Shutterstock

Meer dan driekwart van de ondervraagde Nederlanders die een vakantie hebben geboekt, heeft belangstelling voor het inzetten van een schoolse snipperdag. De helft van de ondervraagden boekt rechtstreeks bij de aanbieder, een derde boekt zijn reis via de reisorganisator en ruim een kwart (26%) laat zijn boeking verzorgen door een reisbureau-adviseur. Dit zijn enkele resultaten uit het onderzoek dat reisbrancheorganisatie ANVR samen met onderzoeksbureau GfK ieder kwartaal doet onder Nederlanders. Verder blijkt uit de boekingsstatistiek dat de boekingen voor zomervakanties 2 procent voor lopen op vorig jaar. 


ANVR pleit voor schoolsnipperdagen

Het merendeel van de huishoudens mét kinderen is geïnteresseerd in het vrij kunnen inzetten van een schoolse ‘snipperdag’. Zélf bepalen of een kind een dag eerder of een dag langer weg kan blijven, is gewenst bij ruim 75% van de ondervraagden. Frank Oostdam, directeur ANVR: ”Niet alleen kan daarmee -extreme- drukte naar en op de vakantiebestemming worden voorkomen, maar draagt ook bij aan een beter milieu, dat bij ons hoog in het vaandel staat. De ANVR pleit daarom al jaren voor deze wijze van schoolse snipperdagen, maar tot op heden mag alleen de school dit bepalen in plaats van ouders van de leerlingen.” ANVR pleit voor vijf vrij inzetbare snipperdagen die bijvoorbeeld ook kunnen worden ingezet voor familiebijeenkomsten.


Tweede kwartaal goed voor boeken zomerstrandvakanties

In het tweede kwartaal zijn meer zomerstrandvakanties geboekt dan in het eerste kwartaal. Dat komt omdat dichter op de zomervakanties veel mensen nog besluiten een strandvakantie te boeken. Stedentrips en rondreizen worden in het tweede kwartaal juist minder geboekt maar dat is logisch omdat dit type vakantie meer voorbereiding vraagt.


Boekingen +2 procent

De boekingen voor zomervakanties lopen tot en met juli 2 procent voor op vorig jaar. De maand juli zelf viel een beetje tegen met 1,5% minder boekingen voor zomervakanties ten opzichte van juli 2016. In juli heeft Turkije met +8 procent wel de start van mogelijk een inhaalslag gemaakt. Volgens ANVR hebben veel Nederlanders een last minute naar Turkije gepakt vanwege het aantrekkelijke weer en de scherpe prijs. Over het hele boekingsseizoen lopen de boekingen naar Turkije nog wel met 24,5 procent achter. Griekenland maakte een tegengestelde ontwikkeling door met 9 procent minder boekingen in juli maar tot en met juli juist een plus van 32 procent. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Griekenland vorig jaar in de min zat. Tot en met juli zijn de boekingen voor Spanje stabiel en in de maand juli plust Spanje met 4,5%.

De grootste zomerbestemming blijft Spanje gevolgd door Griekenland en Italië. Frankrijk staat op de vierde plaats en Turkije valt uit de top 3 en staat nu op positie vijf.


Bestemming, locatie en prijs belangrijke keuzefactoren

Bij de vakantiekeuze zijn vooral de bestemming (28%), de rustige locatie (18%) en de laagste prijs (28%) doorslaggevend. Aanbevelingen door familie en vrienden of vanuit de media en kindvriendelijkheid scoren beduidend lager.


Helft boekt rechtstreeks bij aanbieder

Het online boeken van een reis blijft groeien, blijkt uit het GfK/ANVR-onderzoek. In het tweede kwartaal boekt 72% van de ondervraagden zijn reis via een website, overige boekers doen dat via email, telefoon, app of persoonlijk contact. Van de ondervraagden boekt 54% rechtstreeks bij de aanbieder, een derde boekt zijn reis via de reisorganisator en laat ruim een kwart (26%) zijn boeking professioneel verzorgen door een reisbureau-adviseur. En hoe betaalt de Nederlander dit? Bijna de helft van de Nederlanders (46%) gebruikt hiervoor zijn vakantiegeld, terwijl nog eens 46% zijn voor de vakantie bedoelde geld verdeelt over meerdere posten.
Trefwoorden: reisbranche, vakanties, boekingen, vakantievoorkeuren

CELTH





||| Nieuws |||

12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...